Teaching in nature: a fashion hit or meaningful teaching?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73610388" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73610388 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/1397" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/1397</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Výuka v přírodě: módní hit či smysluplná výuka?
Original language description
Studie se zabývá společensky frekventovaným tématem, paralelním k probíhající odborné diskusi, a to výukou přírodopisu na druhém stupni základní školy v terénu, v přírodě. Cílem v této studii bylo zjistit vztah učitelů a žáků k této výuce. Jde o reakci na problém vzniklý direktivním nařízením vedení (některých) škol vyučovat přírodopis mimo třídu, venku, což není vždy v souladu s učitelovým pojetím výuky. Do kvalitativního výzkumu se zapojilo dvacet devět učitelů přírodopisu z dvaceti sedmi základních škol, a třicet osm žáků ze dvou tříd různých škol. Sběr dat byl realizován metodou autonomního psaní, kdy jedinec popisuje i hodnotí svou zkušenost bez zásahu badatele, a doplňkově prostřednictvím rozhovorů na dané téma. Výzkum probíhal v přirozeném prostředí, v praxi škol. Data jsou výsledkem subjektivní reflexe jednotlivců a byla podrobena interpretativní fenomenologické analýze, texty děleny na smysluplné významové jednotky a ty pak seskupovány, a v nich byly vyhledávány opakující se vzorce. Následná interpretace byla realizována v rámci spolupráce respondentů a badatele přístupem collaborative accounts. Z výzkumu vyplynulo, že výuka přírodopisu v přírodě dává zúčastněným vyučujícím i žákům smysl pouze v případě, že se s ní ztotožní a jsou na ni připraveni, že je zvládnuta nejen odborně obsahově, ale také organizačně.
Czech name
Výuka v přírodě: módní hit či smysluplná výuka?
Czech description
Studie se zabývá společensky frekventovaným tématem, paralelním k probíhající odborné diskusi, a to výukou přírodopisu na druhém stupni základní školy v terénu, v přírodě. Cílem v této studii bylo zjistit vztah učitelů a žáků k této výuce. Jde o reakci na problém vzniklý direktivním nařízením vedení (některých) škol vyučovat přírodopis mimo třídu, venku, což není vždy v souladu s učitelovým pojetím výuky. Do kvalitativního výzkumu se zapojilo dvacet devět učitelů přírodopisu z dvaceti sedmi základních škol, a třicet osm žáků ze dvou tříd různých škol. Sběr dat byl realizován metodou autonomního psaní, kdy jedinec popisuje i hodnotí svou zkušenost bez zásahu badatele, a doplňkově prostřednictvím rozhovorů na dané téma. Výzkum probíhal v přirozeném prostředí, v praxi škol. Data jsou výsledkem subjektivní reflexe jednotlivců a byla podrobena interpretativní fenomenologické analýze, texty děleny na smysluplné významové jednotky a ty pak seskupovány, a v nich byly vyhledávány opakující se vzorce. Následná interpretace byla realizována v rámci spolupráce respondentů a badatele přístupem collaborative accounts. Z výzkumu vyplynulo, že výuka přírodopisu v přírodě dává zúčastněným vyučujícím i žákům smysl pouze v případě, že se s ní ztotožní a jsou na ni připraveni, že je zvládnuta nejen odborně obsahově, ale také organizačně.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogicka orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Volume of the periodical
31
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
144-157
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—