The concept of active wheelset steering of an autonomous tram
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F22%3A00360438" target="_blank" >RIV/68407700:21220/22:00360438 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2022.pdf" target="_blank" >https://www.konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2022.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Koncepce aktivního natáčení dvojkolí autonomní tramvaje
Original language description
Tratě pro městská kolejová vozidla, obzvláště tramvaje, obvykle vedou centry měst, kde jsou často z historických důvodů použity směrové oblouky s velmi malými poloměry (méně než 25 metrů). Oblouky s ještě menšími poloměry (okolo 15 metrů) lze často nalézt také v depech. Při průjezdu vozidla oblouky s takto malými poloměry dochází k vyčerpání příčných vůlí dvojkolí v kolejovém kanále a ke vzniku velkých skluzových sil v kontaktu kola a kolejnice. Tyto podélné a příčné síly vedou k nežádoucím jevům v podobě vysokého opotřebení kol a kolejnic a emisím hluku a vibrací. Článek se zabývá konceptem aplikace aktivně řízených prvků do pojezdu tramvaje za účelem aktivního vedení dvojkolí a ovlivnění tak chodových vlastností tramvaje, což povede ke zlepšení průjezdu vozidla oblouky malých poloměrů. Příspěvek představuje navrženou koncepci aktivního vedení dvojkolí a koncepci řízení aktivních prvků. Při návrhu konceptu aktivního natáčení dvojkolí jsou brány v potaz zásadní otázky ceny a bezpečnosti aplikace aktivních prvků vedoucích dvojkolí. Tyto otázky jsou v představeném návrhu řízení řešeny pomocí využití dat ze subsystémů autonomní tramvaje či tramvaje vybavené alespoň dílčími subsystémy autonomního řízení, jako je databáze trati a antikolizní systém. Článek dále popisuje princip vytvoření databáze trati, která bude sloužit pro řízení autonomní tramvaje a řízení aktivního natáčení dvojkolí vozidla, pomocí měřicího zařízení, jehož koncept je v příspěvku taktéž představen.
Czech name
Koncepce aktivního natáčení dvojkolí autonomní tramvaje
Czech description
Tratě pro městská kolejová vozidla, obzvláště tramvaje, obvykle vedou centry měst, kde jsou často z historických důvodů použity směrové oblouky s velmi malými poloměry (méně než 25 metrů). Oblouky s ještě menšími poloměry (okolo 15 metrů) lze často nalézt také v depech. Při průjezdu vozidla oblouky s takto malými poloměry dochází k vyčerpání příčných vůlí dvojkolí v kolejovém kanále a ke vzniku velkých skluzových sil v kontaktu kola a kolejnice. Tyto podélné a příčné síly vedou k nežádoucím jevům v podobě vysokého opotřebení kol a kolejnic a emisím hluku a vibrací. Článek se zabývá konceptem aplikace aktivně řízených prvků do pojezdu tramvaje za účelem aktivního vedení dvojkolí a ovlivnění tak chodových vlastností tramvaje, což povede ke zlepšení průjezdu vozidla oblouky malých poloměrů. Příspěvek představuje navrženou koncepci aktivního vedení dvojkolí a koncepci řízení aktivních prvků. Při návrhu konceptu aktivního natáčení dvojkolí jsou brány v potaz zásadní otázky ceny a bezpečnosti aplikace aktivních prvků vedoucích dvojkolí. Tyto otázky jsou v představeném návrhu řízení řešeny pomocí využití dat ze subsystémů autonomní tramvaje či tramvaje vybavené alespoň dílčími subsystémy autonomního řízení, jako je databáze trati a antikolizní systém. Článek dále popisuje princip vytvoření databáze trati, která bude sloužit pro řízení autonomní tramvaje a řízení aktivního natáčení dvojkolí vozidla, pomocí měřicího zařízení, jehož koncept je v příspěvku taktéž představen.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
20301 - Mechanical engineering
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Sborník příspěvků konference Želva 2022
ISBN
978-80-01-07046-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
101
Pages from-to
1-101
Publisher name
Fakulta stavební
Place of publication
Praha
Event location
Jihlava
Event date
Sep 13, 2022
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
—