Knowledge and User Specifics of Digital Competence of Teachers of Human and Social Sciences in Secondary Vocational Education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21630%2F20%3A00348703" target="_blank" >RIV/68407700:21630/20:00348703 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://doi.org/10.11118/lifele20201002175" target="_blank" >https://doi.org/10.11118/lifele20201002175</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20201002175" target="_blank" >10.11118/lifele20201002175</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Znalostní a uživatelská specifika digitální kompetence učitelů věd o člověku a společnosti ve středním odborném vzdělávání
Original language description
V článku jsou prezentována data z rozsáhlejšího výzkumu (N = 2015) zaměřeného na zjišťování digitálních kompetencí středoškolských učitelů. Cílem výzkumu bylo zjistit znalostní a uživatelská specifika digitální kompetence učitelů věd o člověku a společnosti v porovnání s celým datovým souborem, specificky pak s učiteli ICT a technických věd. Jako nástroj sběru dat byl použit dotazník vlastní konstrukce. Analýza dat byla provedena pomocí chí-kvadrát testu nezávislosti, chí-kvadrát testu dobré shody, ANOVA, T-testů pro dva nezávislé výběry a párových T-testů s využitím IBM SPSS Statistics, verze 24. Výzkum ukázal, že učitelé užívají ve výuce pouze jednoduché digitální prostředky, které nekladou velké nároky na didakticko-metodickou aplikaci. Naproti tomu náročnější prostředky (např. e-learning nebo virtuální laboratoř) užívají výrazně méně. Dále se ukázalo, že přestože učitelé pozitivně hodnotí pedagogický potenciál digitálních technologií, formy a prostředky digitálního vzdělávání jsou jim téměř neznámé. U vzorku tedy konstatujeme rozpor mezi očekáváním pedagogických efektů uplatnění digitálních technologií a pouze průměrně rozvinutými znalostními a uživatelskými aspekty digitálních kompetencí. Z hlediska znalostních a uživatelských specifik učitelé věd o člověku a společnosti statisticky významně zaostávají v posouzení svých znalostí a uživatelských dovedností především za učiteli ICT a technických předmětů. Ve srovnání s celým datovým souborem, který tvoří učitelé matematiky, přírodních, lékařských, zemědělských a environmentálních věd, učitelé praktického vyučování a výchov nevykazují statisticky významné rozdíly, byť i zde jsou jejich výsledky obvykle mírně horší.
Czech name
Znalostní a uživatelská specifika digitální kompetence učitelů věd o člověku a společnosti ve středním odborném vzdělávání
Czech description
V článku jsou prezentována data z rozsáhlejšího výzkumu (N = 2015) zaměřeného na zjišťování digitálních kompetencí středoškolských učitelů. Cílem výzkumu bylo zjistit znalostní a uživatelská specifika digitální kompetence učitelů věd o člověku a společnosti v porovnání s celým datovým souborem, specificky pak s učiteli ICT a technických věd. Jako nástroj sběru dat byl použit dotazník vlastní konstrukce. Analýza dat byla provedena pomocí chí-kvadrát testu nezávislosti, chí-kvadrát testu dobré shody, ANOVA, T-testů pro dva nezávislé výběry a párových T-testů s využitím IBM SPSS Statistics, verze 24. Výzkum ukázal, že učitelé užívají ve výuce pouze jednoduché digitální prostředky, které nekladou velké nároky na didakticko-metodickou aplikaci. Naproti tomu náročnější prostředky (např. e-learning nebo virtuální laboratoř) užívají výrazně méně. Dále se ukázalo, že přestože učitelé pozitivně hodnotí pedagogický potenciál digitálních technologií, formy a prostředky digitálního vzdělávání jsou jim téměř neznámé. U vzorku tedy konstatujeme rozpor mezi očekáváním pedagogických efektů uplatnění digitálních technologií a pouze průměrně rozvinutými znalostními a uživatelskými aspekty digitálních kompetencí. Z hlediska znalostních a uživatelských specifik učitelé věd o člověku a společnosti statisticky významně zaostávají v posouzení svých znalostí a uživatelských dovedností především za učiteli ICT a technických předmětů. Ve srovnání s celým datovým souborem, který tvoří učitelé matematiky, přírodních, lékařských, zemědělských a environmentálních věd, učitelé praktického vyučování a výchov nevykazují statisticky významné rozdíly, byť i zde jsou jejich výsledky obvykle mírně horší.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL01000192" target="_blank" >TL01000192: Development of digital competences of teachers of social sciences at secondary vocational schools</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Lifelong learning = Celoživotní vzdělávání
ISSN
1804-526X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
10
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
34
Pages from-to
175-208
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—