Genres of Extensive Teacher Talk in Classroom Communication
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F70883521%3A28150%2F21%3A63536198" target="_blank" >RIV/70883521:28150/21:63536198 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/978-80-7678-052-1" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.7441/978-80-7678-052-1</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.7441/978-80-7678-052-1" target="_blank" >10.7441/978-80-7678-052-1</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
ŽÁNRY EXTENZIVNÍ ŘEČI UČITELE VE VÝUKOVÉ KOMUNIKACI
Original language description
Učitel ve vzájemné komunikaci s žáky v prostředí školní třídy je ústřední postavou této knihy. Zaměřuji se přitom na jeho verbální řeč, zajímají mě promluvy, které charakterizuji jako extenzivní, zkoumám jejich žánry. Extenzivita učitelových promluv je tématem, jakému se prozatím český ani zahraniční výzkum zcela nevěnoval. Předchozí, především zahraniční, studie se orientují na extenzivitu v řeči žáků jako na cílový, žádoucí jev ukazující proměnu rozložení komunikace směrem k aktivitě žáků. Jednotlivé kapitoly jsou provázány extenzivitou jako výchozím teoretickým konceptem zasazeným do specifik výukové komunikace s učitelem jako dominantním komunikátorem a nálezy v datech, které se opírají o analyzované extenzivní promluvy učitele ve výuce na 2. stupni základní školy. Extenzivní promluva je segment řeči, který se vyznačuje délkou nad rámec běžného rozsahu u daného mluvčího, v tomto případě tedy učitele, a informační bohatostí, která se rovněž vymyká očekávání příjemce v situačním kontextu. Nadměrnost informací znamená vyšší kognitivní náročnost sdělení, ovšem pouze ve smyslu možností pro porozumění textu sdělení žáky, nikoliv jako podpůrný prostředek pro rozvoj jejich myšlení. V extenzivní promluvě lze identifikovat její funkci, která určuje její zařazení ke konkrétnímu žánru. Žánr je pojmenováním pro typ promluv, které mají shodné prvky vnitřní i vnější struktury a jsou identifikovatelné příjemcem promluvy na základě rozpoznání komunikační funkce žánru. Výzkum využívá kvalitativní metodologie. Cílem výzkumu je zjistit, jak fungují žánry extenzivních promluv učitele ve výukové komunikaci.
Czech name
ŽÁNRY EXTENZIVNÍ ŘEČI UČITELE VE VÝUKOVÉ KOMUNIKACI
Czech description
Učitel ve vzájemné komunikaci s žáky v prostředí školní třídy je ústřední postavou této knihy. Zaměřuji se přitom na jeho verbální řeč, zajímají mě promluvy, které charakterizuji jako extenzivní, zkoumám jejich žánry. Extenzivita učitelových promluv je tématem, jakému se prozatím český ani zahraniční výzkum zcela nevěnoval. Předchozí, především zahraniční, studie se orientují na extenzivitu v řeči žáků jako na cílový, žádoucí jev ukazující proměnu rozložení komunikace směrem k aktivitě žáků. Jednotlivé kapitoly jsou provázány extenzivitou jako výchozím teoretickým konceptem zasazeným do specifik výukové komunikace s učitelem jako dominantním komunikátorem a nálezy v datech, které se opírají o analyzované extenzivní promluvy učitele ve výuce na 2. stupni základní školy. Extenzivní promluva je segment řeči, který se vyznačuje délkou nad rámec běžného rozsahu u daného mluvčího, v tomto případě tedy učitele, a informační bohatostí, která se rovněž vymyká očekávání příjemce v situačním kontextu. Nadměrnost informací znamená vyšší kognitivní náročnost sdělení, ovšem pouze ve smyslu možností pro porozumění textu sdělení žáky, nikoliv jako podpůrný prostředek pro rozvoj jejich myšlení. V extenzivní promluvě lze identifikovat její funkci, která určuje její zařazení ke konkrétnímu žánru. Žánr je pojmenováním pro typ promluv, které mají shodné prvky vnitřní i vnější struktury a jsou identifikovatelné příjemcem promluvy na základě rozpoznání komunikační funkce žánru. Výzkum využívá kvalitativní metodologie. Cílem výzkumu je zjistit, jak fungují žánry extenzivních promluv učitele ve výukové komunikaci.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7678-051-4
Number of pages
162
Publisher name
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií
Place of publication
Zlín
UT code for WoS book
—