SPAce exploration Research for Throatable Adavanced eNgine
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
Podpora projektů sedmého rámcového programu Evropského společenství pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace (2007 až 2013) podle zákona č. 171/2007 Sb.
Veřejná soutěž
FP7-SPACE-2010-1
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
RP - Spolufinancování programu EK
Číslo smlouvy
MSMT-1839/2013-310
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
SPAce exploration Research for Throatable Adavanced eNgine
Anotace anglicky
The SPARTAN research aims at developing a throttable propulsion technology, which is mandatorily needed for any planetary soft and precision landing. It relies on the hybrid engine technology, exploiting its capability of being throttled and its proper performances. This research is complementary to ESA TRP and Piedmont Regional development programs. It implements and strengthens the technological base in view of the future robotics and manned space exploration missions. The outcomes from the SPARTAN development can be reflected also in many other Earth/Space civilian applications, exploiting both the throttling capability of the propulsion system and the peculiar characteristics of the hybrid engine technology, like: safety, minimum environmental impact (green propellants), lower life cycle costs, responsiveness, competitive Performances, increased reliability, soft ignition and shutdown. The hybrid propulsion system is formed by two major constitutors: the engine itself, housing the fuel, and the oxidizer injection system. The research focuses on three major objectives, needed to achieve the soft and precision landing capabilities: - The engine design, specific for throttling functionality - The oxidizer throttable device development - The design of the landing case: test bench and testing procedures. Development will be supported by establishing an advanced coding, enabling the definition of the fuel and the throttling behavior of the hybrid engine. Engine definition will be supported by development tests: cold injection case, dedicated to the throttling device, and hot firing on subscale model, merging the throttling device and a subscale engine. In parallel a landing test and associated landing model (flying test bed) will be developed, providing for proven landing model and landing test capabilities. These capabilities will allow demonstrating the soft and precision landing features of a throttable hybrid propulsion technology.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JV - Kosmické technologie
CEP - vedlejší obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20304 - Aerospace engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Hodnocení výsledků řešení ministerstvo neprovádí, neboť podmínkou podpory je, že uchazeč byl vybrán mezinárodním poskytovatelem v souladu s pravidly příslušného programu. Projekt je hodnocen až po jeho schválení mezinárodním poskytovatelem.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 3. 2011
Ukončení řešení
1. 3. 2014
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
20. 3. 2014
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP15-MSM-7E-U/01:1
Datum dodání záznamu
2. 7. 2015
Finance
Celkové uznané náklady
1 158 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 158 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč