Efficient Systems and Propulsion for Small Aircraft
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
Podpora projektů sedmého rámcového programu Evropského společenství pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace (2007 až 2013) podle zákona č. 171/2007 Sb.
Veřejná soutěž
FP7-AAT-2010-RTD-1
Hlavní účastníci
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství
Druh soutěže
RP - Spolufinancování programu EK
Číslo smlouvy
MSMT-34668/2012-32
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Efficient Systems and Propulsion for Small Aircraft
Anotace anglicky
The ESPOSA project will develop and integrate novel design and manufacture technologies for a range of small gas turbine engines up to approx. 1000 kW to provide aircraft manufacturers with better choice of modern propulsion units. It will also deal withengine related systems which contribute to the overall propulsion unit efficiency, safety and pilot workload reduction. Through the newly developed design tools and methodologies for the engine/aircraft integration the project will also contribute to the improved readiness for new turbine engines installation into aircraft. New technologies and knowledge gained through the ESPOSA project will provide European general aviation industry with substantially improved ability to develop and use affordable and environmentally acceptable propulsion units and reliable aircraft systems minimizing operating costs, while increasing the level of safety. The new engine systems and engine technologies gained from ESPOSA should deliver 10-14% reduction in direct operating costs (DOC) and reduce significantly the pilot workload. The ESPOSA project is oriented on turbine engine technologies tailored for a small aircraft up to 19 seats (under CS-23/FAR23) operated on the scheduled and non-scheduled flights. The research work comprises performance improvements of key engine components, their improved manufacture in terms of costs and quality. New engine component technologies will be backed by novel modern electronic engine control based on COTS, pioneering the enginehealth monitoring for small engines and providing new more electric solutions for fuel and propeller control systems. Project activities will include extensive validation on the test rigs. The most appropriate technologies according to value/cost benefitwill be selected and integrated into functional complexes and further evaluated on the engine test beds. The functionality of certain project outcomes will also be demonstrated and validated in-flight conditions.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
CEP - vedlejší obor
JT - Pohon, motory a paliva
CEP - další vedlejší obor
JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20204 - Robotics and automatic control<br>20205 - Automation and control systems<br>20301 - Mechanical engineering<br>20304 - Aerospace engineering<br>20704 - Energy and fuels
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Hodnocení výsledků řešení ministerstvo neprovádí, neboť podmínkou podpory je, že uchazeč byl vybrán mezinárodním poskytovatelem v souladu s pravidly příslušného programu. Projekt je hodnocen až po jeho schválení mezinárodním poskytovatelem.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2012
Ukončení řešení
30. 9. 2015
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
4. 3. 2015
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP16-MSM-7E-U/01:1
Datum dodání záznamu
6. 10. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
6 238 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 002 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
2 002 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč