Boltless assembling Of Primary Aerospace Composite Structures
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
Podpora projektů sedmého rámcového programu Evropského společenství pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace (2007 až 2013) podle zákona č. 171/2007 Sb.
Veřejná soutěž
FP7-AAT-2012-RTD-1
Hlavní účastníci
Výzkumný a zkušební letecký ústav, a.s.
Druh soutěže
RP - Spolufinancování programu EK
Číslo smlouvy
MSMT-42111/2013
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Boltless assembling Of Primary Aerospace Composite Structures
Anotace anglicky
The main challenge of the BOPACS project is to reduce the weight and costs of primary aerospace structures by developing bolt free adhesive bonded joints that comply with the airworthiness requirements. Until today thin walled composite primary aerospacestructures are joined by using a large number of fasteners. Bolt free joining would considerably contribute to the weight and cost reduction of aerospace structures. Within BOPACS target applications will be selected that are commonly used in today?s aerospace primary structures and where adhesive bonding might advantageously replace conventional riveting / fastening. Based on these target application bolt free adhesive bonded joining methods will be developed that comply with the EASA airworthiness requirements. Contrary to projects focusing on the development of non destructive techniques for the inspection of weak bonds, BOPACS proposes arigorous road map to certification by developing Means of Comply based on:Thorough research, beyond the state ofthe art, into the crack growth / disbond extension mechanisms in adhesively bonded joints. Design, analysis, testing and assessment of different categories of crack stopping design features, i.e. features that are capable of preventingcracks or disbondsfrom growing above a predefined acceptable size, with a joint still capable of carrying the limit load. The project results and certification issues will be reviewed on a regular base by EASA representatives through the Airbus certification department.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20304 - Aerospace engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Hodnocení výsledků řešení ministerstvo neprovádí, neboť podmínkou podpory je, že uchazeč byl vybrán mezinárodním poskytovatelem v souladu s pravidly příslušného programu. Projekt je hodnocen až po jeho schválení mezinárodním poskytovatelem.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2013
Ukončení řešení
28. 2. 2016
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 2. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP17-MSM-7E-U/01:1
Datum dodání záznamu
20. 6. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
2 138 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 138 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč