Reflexe češtiny a širší české povědomí u vídeňských Čechů
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
Podpora mobility výzkumných pracovníků a pracovnic v rámci mezinárodní spolupráce ve VaVaI
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
Ostravská univerzita / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VZ - Veřejná zakázka
Číslo smlouvy
MSMT-15159/2019-2
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Reflection on the Czech Language and Broader Czech Awareness in Viennese Czechs
Anotace anglicky
However, the objective of the presented project is to obtain the most recent data concerning the broadly conceived relation of the Viennese Czechs to the Czech language. The research problem, i.e. the question of national identity after years spent in Vienna and its relation to the Czech language, is a matter of a sociolinguistic character. Therefore, attention will be given not only to the Czech language as such (conditions or frequency of use, communication situations etc.), but also to mediated contacts with the language (relationship to the Czech culture, literature, history etc.). The attitudes to the original language naturally change over time – therefore, the research will not only be oriented on emigrants (pre-war, after 1948 and 1968), but also on the youngest generation. The presented project should generate data that could be further used in relation to Czech language lessons (also as a foreign language) or to contacts between Czech and Austrian universities. The intention is not to provide a detailed description of the current situation in the Czech language spoken by Austrians at all its levels and the project will not determine the level of archaism or the level of interference between Czech and German. The intended research does not focus on a mere description of the objectively existing reality, but more on grasping the socially-formed reality and on understanding how the addressed respondents experience and perceive the situation.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60203 - Linguistics
OECD FORD - vedlejší obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
AI - Jazykověda<br>AM - Pedagogika a školství
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt byl realizován v rámci Aktivity MOBILITY, jejímž hlavním cílem je navázání a prohlubování kontaktů se zahraničními výzkumnými institucemi. Neprobíhá tedy kontrola dílčích výstupů projektu prostřednictvím hodnotící komise, avšak je kontrolována správnost čerpání přidělených financí a přiměřenost jejich využití.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2020
Ukončení řešení
31. 12. 2022
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
3. 5. 2022
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP23-MSM-8J-U
Datum dodání záznamu
30. 6. 2023
Finance
Celkové uznané náklady
33 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
33 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč