Leading edge Semiconductor, Integration, and Control System Technologies for highly compact and smart eDrive Components towards more sustainable Power Electronics 5.0
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
Společný podnik pro klíčové digitální technologie (KDT JU)
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
Západočeská univerzita v Plzni / Fakulta elektrotechnická
Druh soutěže
M2 - Mezinárodní spolupráce
Číslo smlouvy
MSMT-20862/2025-4/10
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Leading edge Semiconductor, Integration, and Control System Technologies for highly compact and smart eDrive Components towards more sustainable Power Electronics 5.0
Anotace anglicky
HiPower 5.0 overall objective is to exploit new wide bandgap semiconductor (WBG) materials, innovative topologies, and digital tools to boost the performance and operational limits of power electronics systems in automotive and maritime mobility domains. Thereby the environmental aspects of the power electronic systems will be especially considered: 1) To develop highly integrated eDrive components using leading edge wide bandgap semiconductors and power electronics integration technologies, considering a resource-efficient and reliable design for next generation sustainable mobility solutions in the automotive and maritime domain; 2) To reduce energy losses within electrical drivetrains by up to 50 % and, thus, increase with the help of latest WBG devices the efficiency of eDrive components beyond 99 %; 3) To increase the power density (kW/l) by up to 100 % compared to state-of-the-art automotive and marine eDrive components. This will lead to a volume reduction of up to 50 % compared to today's solutions with corresponding direct impact on electronic waste; 4) To overcome reliability-related concerns in WBG-based power electronics systems through advanced device testing, power electronics components selection considering reliability, active thermal control, and stress-based compact lifetime models. HiPower 5.0 endeavours to extend the lifetime by up to 20 %; 5) To leverage digital technologies, such s modelling, simulation, and data analytics, to develop, optimise, and monitor the next generation of WBG-based eDrive components, whit a focus on performance, energy efficiency, sustainability and cost-effectiveness.
Vědní obory
Kategorie VaV
VV - Experimentální vývoj
OECD FORD - hlavní obor
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20205 - Automation and control systems
OECD FORD - další vedlejší obor
20104 - Transport engineering
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika<br>JB - Senzory, čidla, měření a regulace<br>JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace<br>JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 7. 2025
Ukončení řešení
30. 6. 2028
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-MSM-9A-R
Datum dodání záznamu
30. 9. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
12 557 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
8 163 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
4 395 tis. Kč