Hydraulický semiaktivní tlumič pro inteligentní kolejový podvozek
Cíle projektu
Cílem projektu je vývoj konstrukčního systému hydraulických semiaktivních tlumičů, které bude možno přizpůsobit libovolné funkci na inteligentním podvozku kolejového vozidla. S/A tlumiče umožní regulaci tlumící síly a tím zkvalitnění systému tlumení. Navrhované řešení bylo dosud možné pouze užitím MR tlumičů, využívajících drahých MR kapalin. Intenzivní vývoj v oblasti rychlých elektromagnetických ventilů, však naznačuje, že lze podobné cíle splnit i s běžnou hydraulickou kapalinou. Minimalizace dynamických účinků ve styku kola s kolejnicí, způsobených jízdou vozidla po nerovné koleji, přispějí ke zvýšení kvality dopravního systému ve smyslu vyšší přepravní rychlosti a snížení opotřebení vozidel i kolejového svršku. Tyto dopady plně naplňují programové cíle v oblasti „Udržitelná doprava“.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+
Veřejná soutěž
3.VS DOPRAVA 2020+ (STA02022CK030)
Hlavní účastníci
STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
CK03000052 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Hydraulic semi-active damper for intelligent rail bogie
Anotace anglicky
The project aim is a development of constructional system of semiactive dampers enabling adaptation to demands on any damper in the intelligent rail bogie. S/A dampers enable damping force control which improves the function of the whole chassis. This solution has been possible only with MR dampers, which use expensive MR fluids. Intensive development in the field of fast speed electromagnetic valves indicates that similar aims can be reached with standard hydraulic fluid. Minimizing the dynamic effects of the wheel-rail contact, which are caused by the ride on uneven rail, will contribute to the increase of the transport system quality, particularly transport speed increase and railway wear decrease. These impacts fulfil the program aims in the field of “sustainable transportation”.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
20205 - Automation and control systems
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace
JR - Ostatní strojírenství
JT - Pohon, motory a paliva
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2022
Ukončení řešení
31. 7. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-CK-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
10 000 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
7 951 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
2 049 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
10 000 tis. Kč
Statní podpora
7 951 tis. Kč
79%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Mechanical engineering
Doba řešení
01. 01. 2022 - 31. 07. 2025