Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
FV30310

Vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel

Cíle projektu

Cílem předkládaného projektu je inovace pojezdů kolejových vozidel aplikací magnetoreologických tlumičů vypružení. Tento typ tlumičů umožní adaptivně přizpůsobit tlumící účinek provozním podmínkám přepravy. Následná modifikace MR tlumiče na tlumič s rychlou odezvou přidá možnost semiaktivní regulace tlumící síly a tím další zkvalitnění systému tlumení. Záměrem je minimalizovat dynamické účinky ve styku kola s kolejnicí. Utlumením vibrací, způsobených jízdou vozidla po nerovné koleji, se významně sníží opotřebení vozidla i tratě. Tyto důvody opodstatňují projekt adaptivní a semiaktivní regulace systému vypružení a tlumení všech důležitých hmot podvozku. Navrhované technické řešení magnetoreologických tlumičů využívající namísto klasického oleje magnetických kapalin představuje v současné době nejmodernější vývojovou tendenci nejen v oblasti tlumení automobilů a vlaků. V blízké budoucnosti lze očekávat zvýšenou poptávku výrobců i provozovatelů kolejových vozidel po tlumičích splňujících nejvyšší spolehlivost a bezpečnost při vysokorychlostních pojezdech nad 200 km/hod. Hlavním cílem projektu je vývoj a konstrukce tlumicího prvku se zcela novými funkčními vlastnostmi. Návrh bude proveden postupně ve dvou kvalitativně odlišných provedeních: 1) „Pomalý“ adaptivní MR tlumič s ocelovým magnetickým obvodem, který umožní za provozu měnit parametry útlumu, ale neumožní semiaktivní regulaci tlumení. 2) „Rychlý“ MR tlumič se speciálně strukturovaným magnetickým obvodem, který znemožní vznik vířivých proudů a tím umožní dostatečně rychlou reakci pro semiaktivní regulaci tlumení. Železný magnetický obvod první varianty je dobře vodivý magneticky i elektricky, takže při skokové změně proudu způsobí indukované vířivé proudy pomalý náběh magnetického pole ve štěrbině. Pro konstrukci druhé varianty bude využito řešení, které má tým VUT kryté patentem. Produkt s plánovanými parametry dosud nenabízí žádný výrobce.

Klíčová slova

DampingMR dampersemiactive dampingrailway vehiclebogiesuspension

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Ministerstvo průmyslu a obchodu

  • Program

    TRIO

  • Veřejná soutěž

    TRIO 3 (SMPO201800001)

  • Hlavní účastníci

    STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    2018FV30310

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Developement of Magnetorheological Damping System for Railway Vehicles

  • Anotace anglicky

    The aim of the project is an innovation of railway chassis applying magnetorheological dampers. This type of dampers enables adaptive accommodation of damping effect to the operating conditions of transportation. Following modification of MR damper resulting into the damper with fast response will add a possibility of semiactive damping force control and so further improvement of the damping system. The intention is a minimization of dynamic effects in a contact between wheel and rail. Damping of vibrations caused by the ride of the vehicle on an uneven rail will significantly reduce the wear of the wheel and the rail. These reasons substantiate the project of adaptive and semiactive control of suspension and damping of all important chassis masses. The proposed technical solution of MR dampers represents one of the most advanced development tendency not only in the field of automobile and train damping. In recent future, the rising demand of dampers fulfilling the highest reliability and safety in high-speed trains exceeding 200 km/h, can be expected from producers and operators. The main goal of the project is the development and construction of damping element with completely new functional features. Two qualitatively different versions will be gradually designed. 1) “Slow” adaptive MR damper with magnetic circuit made of steel, which will enable to change the damping characteristics during operation, but it will not be able to secure semiactive damping control. 2) “Fast” MR damper with structured magnetic circuit eliminating eddy currents, which will ensure the time response fast enough for semiactive control. The iron magnetic circuit from the first version is conductive magnetically and electrically, therefore the step rise of electric current induces eddy currents resulting into slow rise of the magnetic field in a gap. The second version will utilize solution patented by BUT. The product with planned features is not offered by any producer.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20104 - Transport engineering

  • OECD FORD - vedlejší obor

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
    JR - Ostatní strojírenství
    JT - Pohon, motory a paliva

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Při řešení projektu byl realizován vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel a odzkoušen prototyp tlumicího prvku se zcela novými funkčními vlastnostmi.

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2018

  • Ukončení řešení

    30. 6. 2021

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    25. 3. 2021

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP22-MPO-FV-U

  • Datum dodání záznamu

    11. 4. 2024

Finance

  • Celkové uznané náklady

    10 000 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    8 000 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    2 000 tis. Kč

Uznané náklady

10 000 tis. Kč

Statní podpora

8 000 tis. Kč

0%


Poskytovatel

Ministerstvo průmyslu a obchodu

OECD FORD

Transport engineering

Doba řešení

01. 01. 2018 - 30. 06. 2021