Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
FV30310

Vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Ministerstvo průmyslu a obchodu

  • Program

    TRIO

  • Veřejná soutěž

    TRIO 3 (SMPO201800001)

  • Hlavní účastníci

    STROJÍRNA OSLAVANY, spol. s r.o.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    2018FV30310

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Developement of Magnetorheological Damping System for Railway Vehicles

  • Anotace anglicky

    The aim of the project is an innovation of railway chassis applying magnetorheological dampers. This type of dampers enables adaptive accommodation of damping effect to the operating conditions of transportation. Following modification of MR damper resulting into the damper with fast response will add a possibility of semiactive damping force control and so further improvement of the damping system. The intention is a minimization of dynamic effects in a contact between wheel and rail. Damping of vibrations caused by the ride of the vehicle on an uneven rail will significantly reduce the wear of the wheel and the rail. These reasons substantiate the project of adaptive and semiactive control of suspension and damping of all important chassis masses. The proposed technical solution of MR dampers represents one of the most advanced development tendency not only in the field of automobile and train damping. In recent future, the rising demand of dampers fulfilling the highest reliability and safety in high-speed trains exceeding 200 km/h, can be expected from producers and operators. The main goal of the project is the development and construction of damping element with completely new functional features. Two qualitatively different versions will be gradually designed. 1) “Slow” adaptive MR damper with magnetic circuit made of steel, which will enable to change the damping characteristics during operation, but it will not be able to secure semiactive damping control. 2) “Fast” MR damper with structured magnetic circuit eliminating eddy currents, which will ensure the time response fast enough for semiactive control. The iron magnetic circuit from the first version is conductive magnetically and electrically, therefore the step rise of electric current induces eddy currents resulting into slow rise of the magnetic field in a gap. The second version will utilize solution patented by BUT. The product with planned features is not offered by any producer.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20104 - Transport engineering

  • OECD FORD - vedlejší obor

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)

    JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení<br>JR - Ostatní strojírenství<br>JT - Pohon, motory a paliva

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Při řešení projektu byl realizován vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel a odzkoušen prototyp tlumicího prvku se zcela novými funkčními vlastnostmi.

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2018

  • Ukončení řešení

    30. 6. 2021

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    25. 3. 2021

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP22-MPO-FV-U

  • Datum dodání záznamu

    11. 4. 2024

Finance

  • Celkové uznané náklady

    10 000 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    8 000 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    2 000 tis. Kč