Přístupnost MHD pro osoby se smyslovým znevýhodněním
Cíle projektu
Hlavním cílem projektu je pomoci více zpřístupnit městskou hromadnou dopravu (MHD) osobám se smyslovým znevýhodněním. Smyslovým znevýhodněním se pro účely tohoto projektu myslí osoby se zrakovým a sluchovým znevýhodněním. Jelikož se tyto druhy znevýhodnění velmi úzce pojí s vyšším věkem, je v přeneseném slova smyslu obecnějším cílem projektu připravit MHD na celospolečenský trend stárnutí populace. Projekt necílí na návrh ideálního bezbariérového řešení MHD, ale na identifikaci a odstranění stávajících bariér v MHD pro osoby se smyslovým znevýhodněním. Přestože cílíme především na městskou hromadnou dopravu, která je klíčová pro zajištění základních potřeb obyvatel měst, je možné výstupy tohoto projektu využít i pro zvyšování přístupnosti veřejné dopravy obecně.
Klíčová slova
accessibilitydisabilitysensory disabilityvisual impairmenthearing impairmentpublic transport
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+
Veřejná soutěž
STA02023CK040
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Přírodovědecká fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
CK04000163 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Accessibility of public transport for people with sensory disabilities
Anotace anglicky
The main aim of this project is to make urban public transport more accessible for persons with sensory disabilities. For the purpose of this project, "sensory disabilities" include visual and hearing impairment. As these kinds of impairment tend to be related to ageing and higher age groups, the project also aims towards preparing urban public transportation systems for the expected ageing of society. The project does not aim to design an ideal barrier-free public transport solution, but to identify and remove existing barriers in urban public transport. The project aims at urban public transport specifically, as the latter is critical for ensuring mobility in cities, it is possible to use the outcomes of the project to promote accessibility of public transportation in general.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
OECD FORD - vedlejší obor
50701 - Cultural and economic geography
OECD FORD - další vedlejší obor
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AO - Sociologie, demografie
AP - Městské, oblastní a dopravní plánování
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-CK-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
5 850 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 591 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
1 258 tis. Kč
Uznané náklady
5 850 tis. Kč
Statní podpora
4 591 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Doba řešení
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025