Veřejná doprava s nulovými emisemi pro městské části
Cíle projektu
Udržitelnost dopravy je podmíněna vývojem integrovaných dopravních strategií v rámci celkového plánování městských částí, přičemž je nutno, aby hromadná doprava byla atraktivnější a zejména v městských centrech podporovala přechod od individuální dopravyk dopravě hromadné. Hlavním cílem projektu je vyvinout, sestrojit a prokázat výhody inovativní formy vozidel hromadné dopravy s nulovými emisemi sestrojených na základě hybridního elektrického pohonu kombinujícího výhody tramvaje a autobusu (odtud názevTRUS - TRAM/BUS). Inovativní aspekt koncepce TRUS spočívá v použití malého zásobníku energie na bázi setrvačníku, zabudovaného ve vozidle, za účelem uložení energie, která by se ztratila při brzdění, v kombinaci s krátkým dobíjením setrvačníku v zastávkách při nástupu a výstupu cestujících.
Klíčová slova
Public transportzero emissionshybrid electric driveflywheel storage
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
EUREKA - evropská spolupráce v oblasti aplikovaného a průmyslového výzkumu a vývoje cílená na podporu nadnárodní kooperace mezi průmyslovými podniky, výzkumnými ústavy a vysokými školami.
Veřejná soutěž
EUREKA 1 (SMSM200132005)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Zero emission public transport for urban areas
Anotace anglicky
The path towords sustainable transport requiers the development of integrated transport strategies within the overall planning of urban areas, making public trasport more attractive and including a modal shift away from individual trasport particularly in inner city areas. The aim is to demonstrate the advantages of using an innovative form of public transport vehicles with zero emissions based on a hybrid electric drive line which combines the advantage of a tram and bus (called a TRUS). Novel featuresof a TRUS concept include the use of a small on-board energy store (flywheel) to store the energy that would otherwise be lost on braking and the ability to rapidly recharge the flywheel at stops when passangers exit or enter the vehicle.
Vědní obory
Kategorie VaV
NV - Neprůmyslový výzkum (aplikovaný výzkum s výjimkou průmyslového)
CEP - hlavní obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
CEP - vedlejší obor
JI - Kompositní materiály
CEP - další vedlejší obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20104 - Transport engineering
20306 - Audio engineering, reliability analysis
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Byla konstrukčně vyřešena setrvačníková jednotka pro akumulaci kinetické energie uvolňované při brzdění vozidla, určená pro zakomponování do ekologických vozidel městské hromadné dopravy.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2001
Ukončení řešení
1. 1. 2006
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP07-MSM-OE-U/01:1
Datum dodání záznamu
21. 6. 2007
Finance
Celkové uznané náklady
8 988 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 938 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
5 050 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
8 988 tis. Kč
Statní podpora
3 938 tis. Kč
43%
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
CEP
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
Doba řešení
01. 01. 2001 - 01. 01. 2006