Pokročilé železniční nápravy s vysokým reziduálním napětím určené pro špičkové železniční aplikace
Cíle projektu
Předmětem navrhovaného projektu je vytvoření špičkových železničních náprav vhodných pro vysokorychlostní vlaky a nejvyšší výkony v nákladní železniční dopravě. Výsledkem řešení projektu bude, jak vývoj potřebné metodiky umožňující stanovit zbytkovou únavovou životnost náprav s vysokým reziduálním napětím, včetně nezbytného experimentálního zařízení pro stanovení rychlosti šíření únavových trhlin uvnitř náprav, tak výsledné nápravy pro vysoké rychlosti s prodlouženým servisním intervalem vhodné pro vysokorychlostní vlaky a těžkou nákladní přepravu, konkurenceschopné na nejnáročnějších trzích (Německo, Francie, atd.). Vyvinuté nápravy budou představovat modelové řešení, které bude demonstrovat kvalitu, užitné parametry, životnost a bezpečnost novými postupy navržených a vyrobených náprav.
Klíčová slova
lifetime of railway axlesfatigueresidual stressesresidual fatigue lifetime
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030
Veřejná soutěž
STA02025CL020
Hlavní účastníci
Ústav fyziky materiálů AV ČR, v. v. i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
CL02000137 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Advanced high residual stress railway axles for high-end railway applications
Anotace anglicky
The object of the proposed project is to create high-end railway axles suitable for high-speed trains and the highest performance in rail freight transport. The project will result in the development of the necessary methodology to determine the residual fatigue life of axles with high residual stresses, including the necessary experimental equipment to determine the rate of fatigue crack propagation within the axles, and the resulting high-speed axles with extended service intervals suitable for high-speed trains and heavy freight transport, competitive in the most demanding markets (Germany, France, etc.). The axles developed will represent a model solution that will demonstrate the quality, performance, durability and safety of the new axles designed and manufactured by new processes.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20301 - Mechanical engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20302 - Applied mechanics
OECD FORD - další vedlejší obor
20306 - Audio engineering, reliability analysis
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)GB - Zemědělské stroje a stavby
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
JQ - Strojní zařízení a nástroje
JR - Ostatní strojírenství
JS - Řízení spolehlivosti a kvality, zkušebnictví
JT - Pohon, motory a paliva
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2025
Ukončení řešení
31. 12. 2028
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP25-TA0-CL-R
Datum dodání záznamu
17. 1. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
27 038 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
18 616 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
8 423 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
27 038 tis. Kč
Statní podpora
18 616 tis. Kč
68%
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
OECD FORD
Mechanical engineering
Doba řešení
01. 01. 2025 - 31. 12. 2028