Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
CL02000137

Pokročilé železniční nápravy s vysokým reziduálním napětím určené pro špičkové železniční aplikace

Cíle projektu

Předmětem navrhovaného projektu je vytvoření špičkových železničních náprav vhodných pro vysokorychlostní vlaky a nejvyšší výkony v nákladní železniční dopravě. Výsledkem řešení projektu bude, jak vývoj potřebné metodiky umožňující stanovit zbytkovou únavovou životnost náprav s vysokým reziduálním napětím, včetně nezbytného experimentálního zařízení pro stanovení rychlosti šíření únavových trhlin uvnitř náprav, tak výsledné nápravy pro vysoké rychlosti s prodlouženým servisním intervalem vhodné pro vysokorychlostní vlaky a těžkou nákladní přepravu, konkurenceschopné na nejnáročnějších trzích (Německo, Francie, atd.). Vyvinuté nápravy budou představovat modelové řešení, které bude demonstrovat kvalitu, užitné parametry, životnost a bezpečnost novými postupy navržených a vyrobených náprav.

Klíčová slova

lifetime of railway axlesfatigueresidual stressesresidual fatigue lifetime

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Technologická agentura ČR

  • Program

    Program na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti dopravy – DOPRAVA 2030

  • Veřejná soutěž

    STA02025CL020

  • Hlavní účastníci

    Ústav fyziky materiálů AV ČR, v. v. i.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    CL02000137 - Smlouva o poskytnutí podpory

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Advanced high residual stress railway axles for high-end railway applications

  • Anotace anglicky

    The object of the proposed project is to create high-end railway axles suitable for high-speed trains and the highest performance in rail freight transport. The project will result in the development of the necessary methodology to determine the residual fatigue life of axles with high residual stresses, including the necessary experimental equipment to determine the rate of fatigue crack propagation within the axles, and the resulting high-speed axles with extended service intervals suitable for high-speed trains and heavy freight transport, competitive in the most demanding markets (Germany, France, etc.). The axles developed will represent a model solution that will demonstrate the quality, performance, durability and safety of the new axles designed and manufactured by new processes.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - vedlejší obor

    20302 - Applied mechanics

  • OECD FORD - další vedlejší obor

    20306 - Audio engineering, reliability analysis

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    GB - Zemědělské stroje a stavby
    JL - Únava materiálu a lomová mechanika
    JQ - Strojní zařízení a nástroje
    JR - Ostatní strojírenství
    JS - Řízení spolehlivosti a kvality, zkušebnictví
    JT - Pohon, motory a paliva

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2025

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2028

  • Poslední stav řešení

    Z - Začínající víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-TA0-CL-R

  • Datum dodání záznamu

    17. 1. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    27 038 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    18 616 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    8 423 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

27 038 tis. Kč

Statní podpora

18 616 tis. Kč

68%


Poskytovatel

Technologická agentura ČR

OECD FORD

Mechanical engineering

Doba řešení

01. 01. 2025 - 31. 12. 2028