Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví České republiky
Cíle projektu
Hlavním cílem je aplikovaný výzkum a vývoj, jejichž výsledky dosáhnou efektivního společenského uplatnění, konkrétně přispějí k vytvoření systému vzdělávacích programů zaměřených na edukaci v oblasti nemovitého a movitého kulturního dědictví, včetně historických sídel, kulturní krajiny a archeologických památek. Cílovými skupinami projektu jsou děti a mládež, rodiny s dětmi, laická a odborná veřejnost. Návrh systému bude komplexní a výzkumně podložený. Tvorba programů a podpora jejich aplikace umožní využití více než 100 zpřístupněných objektů ve správě NPÚ. Z hlediska obsahů i forem budou programy respektovat různé typy učení, včetně celoživotního. Důraz na edukační využití kulturního dědictví v rámci vzdělávacího systému ČR a systematická podpora ne/in-formální učení v prostředí památek přispějí k reflexi národní a kulturní identity. Interaktivní utváření vztahu ke kulturnímu dědictví v ČR umožní také reflektovat roli národního dědictví v evropském kontextu, uvědomit si jeho jedinečnost i vazby, ježmohou přispívat k rozvoji moderní evropské identity. V návaznosti na celosvětové trendy budou edukační aktivity využívat jak vzdělávací potenciál autentického prostředí památkových objektů, tak digitálních technologií. Přispějí tak nejen k efektivní prezentaci památkových hodnot, ale také k rozvoji vzdělanosti, kreativity a hodnotové orientace cílových skupin ve prospěch dobrovolné a udržitelné péče o kulturní dědictví. Originální řešení budou prezentována na mezinárodních fórech. Relevanci a dostupnost výstupů projektu na regionální úrovni zajistí síť edukačních center NPÚ, která postupně vznikají, a která se zapojí do tvorby, implementace a evaluace systému vzdělávacích programů. Výstupy projektu poskytnou metodickou podporu jak státní, tak nestátnípamátkové péči, uplatní se na všech úrovních formálního vzdělávání i v činnosti neziskového sektoru a zkvalitní nabídku určenou pro rozvoj turistického ruchu.
Klíčová slova
HistoryEducationheritage education and interpretationlearning in historic and built environmentsustainable heritage managementhistory of fine artsarchitecturelife long learning
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo kultury
Program
Program aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity (NAKI)
Veřejná soutěž
NAKI 2 (SMK02012DF001)
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Národní památkový ústav
Univerzita Karlova / Pedagogická fakultaDruh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
14/2012/OVV
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Educational Role of the National Heritage Institute: Education as the key instrument improving quality of the care for the cultural heritage of the Czech Republic
Anotace anglicky
The core objective is an applied research and development; the results will gain an effective social use. They contribute to the creation of the system of educational programs in the sphere of movable and immovable cultural heritage, including historicalseats, cultural landscape and archaeological monuments. The target groups are children and youth, families with children, general and professional public. The proposal of the system will be comprehensive and research-based. The construction of its programmes and their applications enable to utilize about 100 open-accessed historical objects of NMI. The programs respect various types of education, including lifelong learning. The accent on both the educational use of cultural heritage and the systematicsupport of non/in-formal learning helps better to mirror the national and cultural identification. Interactive forming of relationships to domestic cultural heritage enables to reveal the role of the national heritage in European context and to understand its uniqueness as a part of modern European identity. In connection with global trends, the educational activities will capitalize both the educational potential of authentic environment of historical objects and digital technologies. They will be instrumental both to effective presentations of monumental values and to the development of intelligence, creativity and value orientation of target groups, in favour of voluntary and sustainable care for cultural heritage. The original solutions will be presented on international platforms. The network of educational centres of NMI secures relevance and accessibility of project outputs; the centres will cooperate on forming, implementation and evaluation of educational programs. The outputs will provide methodical support for both state and non-state monumental care, coming in useful on all levels of formal education and in non-profit sector. They also improve the quality supply for the development of tourism.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
AB - Dějiny
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20103 - Architecture engineering
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
60401 - Arts, Art history
60402 - Architectural design
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
60404 - Folklore studies
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Všechny cíle projektu byly naplněny. Všechny očekávané výsledky byly realizovány ve struktuře, kvantitě i kvalitě odpovídající návrhu projektu. Vysoce je hodnocena celková koncepce i realizace projektu v oblasti aplikovaného i základního výzkumu.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 3. 2012
Ukončení řešení
31. 12. 2015
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
15. 4. 2015
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP16-MK0-DF-U/02:1
Datum dodání záznamu
14. 12. 2016
Finance
Celkové uznané náklady
19 986 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
19 552 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
19 986 tis. Kč
Statní podpora
19 552 tis. Kč
97%
Poskytovatel
Ministerstvo kultury
CEP
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
Doba řešení
01. 03. 2012 - 31. 12. 2015