Automatické vyhodnocování koherence textu v češtině
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo kultury
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje národní a kulturní identity na léta 2016 až 2022 (NAKI II)
Veřejná soutěž
NAKI II 1 (SMK02016DG001)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
16/2016/OVV
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Automatic Evaluation of Text Coherence in Czech
Anotace anglicky
The aim of the proposed project is to create a software application (computer programme) that will evaluate the continuity (i.e. coherence) of texts like graduation essays or essays written within the certified tests of Czech for foreigners, including works created by students with special educational needs (such as hearing impaired students whose writing skills demonstrate specificities comparable to the students of Czech as a foreign language). Pupils and students often have problems with writing a comprehensive and continuous text as creating texts is more demanding for them than creating separate sentences. Text is not simply „a cluster of sentences“. Its structure has its own rules and laws whose failure can result in the so called incoherent text, i.e. a text that is not fully functional in communication. The ability of creating text should be encouraged already in the teaching process and it is also important to have appropriate tools for its assessment. Within the proposed project, we will carry out a detailed research on the patterns of text construction and the possibility of automatic monitoring of their maintenance in the texts already created. The main result of the project will be a software application (computer programme) that will serve as a tool for objective assessment of the text coherence, i.e. whether the submitted work fulfills the demands placed on a comprehensive text as a unit of the functional communication process. The main objective of the project is to encourage the skills of creating continuous and coherent written texts in the mother tongue.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
AI - Jazykověda
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Cílem projektu bylo vytvořit softwarovou aplikaci (počítačový program), která bude hodnotit plynulost a návaznost (resp. ucelenost výstavby) textů, například maturitních slohových prací nebo písemných prací vytvořených v rámci certifikovaných zkoušek z češtiny pro cizince, a to i prací vytvořených studenty se speciálními vzdělávacími potřebami. Cíle projektu byly splněny, hlavní i vedlejší výsledky byly uplatněny, resp. překročeny a projekt byl hodnocen jako „uspěl“.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 3. 2016
Ukončení řešení
31. 12. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 3. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP20-MK0-DG-U/03:1
Datum dodání záznamu
18. 5. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
7 582 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
7 582 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč