Frazeologie v psaných odborných textech českých pokročilých studentů angličtiny: kontrastivní studie jazyka studentů a rodilých mluvčích angličtiny
Cíle projektu
Projekt se zaměřuje na základní kontrastivní korpusově založený výzkum jazykových prostředků sloužících k organizaci odborného textu (textová funkce) a vyjadřování postoje mluvčího k obsahu a čtenáři textu (interpersonální funkce). Projekt charakterizují tři klíčové parametry: 1) výzkum na žákovských korpusech: bude vytvořen korpus odborných textů českých pokročilých studentů angličtiny; korpus bude kompatibilní s dalšími žákovskými korpusy mezinárodního projektu VESPA, což umožní přímý kontrastivní výzkum; 2) kontrastivní pohled na frazeologii angličtiny rodilých a nerodilých mluvčích: bude proveden empirický, funkční výzkum soustřeďující se také na metodologické otázky identifikace lexikálně-gramatických vzorců; a 3) akademický diskurz: popis rozsahu a prostředků vyjadřování textových a interpersonálních významů v akademických textech psaných anglickými a pokročilými českými univerzitními studenty, což by mělo v konečném důsledku vést k popisu kulturních rozdílů v jazyce akademického stylu, konkrétně mezi tendencí k orientaci textu na čtenáře a k potlačení osobnosti autora.
Klíčová slova
Phraseologyacademic discourselearner corporaEnglishcontrastive research
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 23 (SGA0201900001)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
19-05180S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Phraseology in English academic texts written by Czech advanced learners: a comparative study of learner and native speaker discourse
Anotace anglicky
The project focuses on basic contrastive corpus-assisted research into the means of organising an academic text (the textual function) and conveying the author’s attitude towards the text and the readers (the interpersonal function). It is characterised by three key parameters: 1) learner corpus research: a corpus of Czech advanced learners’ English academic texts will be compiled; the corpus being compatible with other learner corpora of the international VESPA project, cross-linguistic differences can be explored directly; 2) contrastive study of phraseology in L1 and L2 English: a usage-based functional study, including methodological issues of identification of lexico-grammatical patterns, will be conducted; and 3) academic discourse: description of the extent and means of expressing textual and interpersonal meaning in academic texts written by English and advanced Czech university students, ultimately highlighting cultural differences in academic writing between languages, viz. the reader-oriented vs. the implicit tendency.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60202 - Specific languages
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AI - Jazykověda
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2019
Ukončení řešení
31. 12. 2023
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
12. 5. 2021
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP22-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
22. 2. 2022
Finance
Celkové uznané náklady
2 423 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 423 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
2 423 tis. Kč
Statní podpora
2 423 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Specific languages
Doba řešení
01. 01. 2019 - 31. 12. 2023