Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Automatické vyhodnocování koherence textu v češtině

Cíle projektu

Cílem projektu je vytvořit softwarovou aplikaci (počítačový program), která bude hodnotit plynulost a návaznost (resp. ucelenost výstavby) textů, například maturitních slohových prací nebo písemných prací vytvořených v rámci certifikovaných zkoušek z češtiny pro cizince, a to i prací vytvořených studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (jako jsou neslyšící, jejichž písemné vyjadřování vykazuje specifika srovnatelná s vyjadřováním studentů češtiny jako cizího jazyka). Žáci a studenti mívají s tvorbou uceleného, plynulého textu problémy, vytváření textu je náročnější než tvorba samostatných vět. Text přitom není pouhým „shlukem vět“. Jeho výstavba má svá pravidla a své zákonitosti, jejichž nedodržení může mít za následek vznik tzv. nekoherentního textu, tj. textu, který není v komunikaci funkční. Dovednost formulovat text je třeba podporovat již ve vyučovacím procesu a také je zapotřebí mít vhodné nástroje na její hodnocení. V rámci navrhovaného projektu proběhne podrobný výzkum zákonitostí výstavby textu a možností automatické kontroly jejich dodržování v textech již vytvořených. Hlavním výsledkem projektu bude softwarová aplikace, která bude sloužit jako pomůcka pro objektivní hodnocení tzv. koherence textu, tj. toho, zda předložený text plní nároky kladené na ucelenou jednotku funkčního komunikačního procesu. Hlavním cílem projektu je podpořit dovednost plynulého a uceleného písemného vyjadřování v mateřském jazyce.

Klíčová slova

automatic text evaluationcoherencecoreferencediscourse relationsessay scoringsentence information structuretext

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Ministerstvo kultury

  • Program

    Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje národní a kulturní identity na léta 2016 až 2022 (NAKI II)

  • Veřejná soutěž

    NAKI II 1 (SMK02016DG001)

  • Hlavní účastníci

    Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    16/2016/OVV

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Automatic Evaluation of Text Coherence in Czech

  • Anotace anglicky

    The aim of the proposed project is to create a software application (computer programme) that will evaluate the continuity (i.e. coherence) of texts like graduation essays or essays written within the certified tests of Czech for foreigners, including works created by students with special educational needs (such as hearing impaired students whose writing skills demonstrate specificities comparable to the students of Czech as a foreign language). Pupils and students often have problems with writing a comprehensive and continuous text as creating texts is more demanding for them than creating separate sentences. Text is not simply „a cluster of sentences“. Its structure has its own rules and laws whose failure can result in the so called incoherent text, i.e. a text that is not fully functional in communication. The ability of creating text should be encouraged already in the teaching process and it is also important to have appropriate tools for its assessment. Within the proposed project, we will carry out a detailed research on the patterns of text construction and the possibility of automatic monitoring of their maintenance in the texts already created. The main result of the project will be a software application (computer programme) that will serve as a tool for objective assessment of the text coherence, i.e. whether the submitted work fulfills the demands placed on a comprehensive text as a unit of the functional communication process. The main objective of the project is to encourage the skills of creating continuous and coherent written texts in the mother tongue.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • CEP - hlavní obor

    AI - Jazykověda

  • CEP - vedlejší obor

    AM - Pedagogika a školství

  • CEP - další vedlejší obor

  • OECD FORD - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    60201 - General language studies
    60202 - Specific languages
    60203 - Linguistics

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Cílem projektu bylo vytvořit softwarovou aplikaci (počítačový program), která bude hodnotit plynulost a návaznost (resp. ucelenost výstavby) textů, například maturitních slohových prací nebo písemných prací vytvořených v rámci certifikovaných zkoušek z češtiny pro cizince, a to i prací vytvořených studenty se speciálními vzdělávacími potřebami. Cíle projektu byly splněny, hlavní i vedlejší výsledky byly uplatněny, resp. překročeny a projekt byl hodnocen jako „uspěl“.

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 3. 2016

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2019

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    26. 3. 2019

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP20-MK0-DG-U/03:1

  • Datum dodání záznamu

    18. 5. 2021

Finance

  • Celkové uznané náklady

    7 582 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    7 582 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

7 582 tis. Kč

Statní podpora

7 582 tis. Kč

100%


Poskytovatel

Ministerstvo kultury

CEP

AI - Jazykověda

Doba řešení

01. 03. 2016 - 31. 12. 2019