Prezentační strategie pro muzea a sbírky. Metodika přípravy a realizace muzejních výstavních projektů
Cíle projektu
Projekt se zaměřuje na muzejní expozice a výstavy jakožto formativní prvek národní kulturní identity, jako na jednu ze základních funkcí muzeí i klíčový komunikační nástroj. Zakládá se na výzkumu činnosti vlastivědných muzeí od 1990, její formální a obsahové proměny za posledních 30 let, analyzuje a hledá paralely v diachronních a synchronních rovinách. Zkoumá specifickou roli expozic a výstav v procesu záchrany, dokumentace a interpretace národního kulturního dědictví, a její proměny. Zásadní pozornost bude věnována proměnám muzea a výstavní činnosti v současnosti, kdy do procesu prezentace a interpretace vstupují zcela nové metody a prvky v návaznosti na rychlé proměny společnosti a ICT. Cíle projektu: - analýza, klasifikace a metodika tvorby a hodnocení výstav. - redefinování expozice a výstavy jako základní prezentační formu, návrh typologie výstavních projektů (vč. virtuálních). - definice základních principů tvorby výstav – komplexní metodika přípravy a realizace výstavních projektů, vč. jednotlivých fází (mj. formování vědeckého obsahu, finanční management atd.) po interní evaluaci. - role výstavy jakožto komunikačního nástroje muzea – marketing, komunikační strategie, fungování na sociálních sítích atd.; zaměření na proměnu marketingových konceptů a strategií v návaznosti na výstavní činnosti i na proměnu vztahu muzea s návštěvnickou veřejností, tedy otázky, kterým moderní muzeum a jeho výstavně-prezentační činnost v 21. století čelí. - projekt zaměří též na návrh postupů externí evaluace výstavních projektů. Pozornost bude věnována výstavám jako druhu vědeckého výsledku. Výstavy (Ekrit) jsou (také díky) programu NAKI významným aplikovaným výsledkem celé řady projektů, aniž by existoval nástroj pro jejich klasifikaci a hodnocení. Cílem projektu je zmapovat a vyhodnotit tyto výsledky, a přispět k návrhům hodnocení a reflexe výstav v rámci řízení vědy (Frascati manuál, Metodika M17+, RIV apod).
Klíčová slova
museumspresentationmuseum presentationresearchdevelopmentexhibitsexhibitionscollectionscollection itemexhibition designvisitors
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo kultury
Program
Program NAKI III - program na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity na léta 2023 až 2030
Veřejná soutěž
SMK02023DH001
Hlavní účastníci
Moravské zemské muzeum
Národní zemědělské muzeum, s.p.o.Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
059/2023/OVV
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Presentation strategies for museums and its collections. Methodology of development and design of innovative museum exhibition
Anotace anglicky
The project focuses on museum exhibitions as a formative element of national cultural identity, as a basic museum function, and also a key communication tool. The project is based on research of the exhibition activities of local history museums since 1990, its formal and content changes. The project analyzes and seeks parallels in the diachronic and synchronous levels. It examines the specific role of exhibitions in the process of preservation, documentation and interpretation of national cultural heritage. Fundamental attention will be paid to the changes in the role of the museum and its exhibition activities in the last 30 years (since 1990), when new methods and elements enter the process of presentation and interpretation in connection with the rapid changes in society and ICT. The mail goal of the project is the analysis, evaluation and methodology of creating exhibitions. Another goals are: - to redefine the exhibition as a basic presentation form of museums, to design a new typology of exhibition projects (including virtual ones); - to define the basic principles of exhibition development, to create a comprehensive methodology for the preparation and implementation of exhibition projects, including the various stages of creating exhibitions (not only the formation of scientific content, but also financial management), to its internal evaluation. The role of the exhibition as a communication tool of the museum will not be neglected (marketing, communication strategies, social networks, etc.). At the same time, the project will focus on the design of external evaluation procedures for exhibition projects. Attention will also be paid to exhibitions as a scientific result. Exhibitions (Ekrit) are a significant applied result of a number of projects. The aim of the project is to map and evaluate these results, and to contribute to the proposals of evaluation and reflection of exhibitions within the management of science.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60500 - Other Humanities and the Arts
OECD FORD - vedlejší obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
OECD FORD - další vedlejší obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AA - Filosofie a náboženství
AB - Dějiny
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 3. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2027
Poslední stav řešení
B - Běžící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
16. 3. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-MK0-DH-R
Datum dodání záznamu
13. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
18 133 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
18 133 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
18 133 tis. Kč
Statní podpora
18 133 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Ministerstvo kultury
OECD FORD
Other Humanities and the Arts
Doba řešení
01. 03. 2023 - 31. 12. 2027