Místa tvořivosti. Uměleckoprůmyslové vzdělávání: konstrukce identit, záchrana minulosti a design budoucnosti
Cíle projektu
Úspěšné uchovávání a prezentace hmotného i nehmotného kulturního dědictví jsou závislé na tom, jak dobře porozumíme podmínkám jeho vzniku v minulosti. Znalost těchto podmínek je podstatná i pro správnou odbornou interpretaci dědictví. Umělecké vzdělávání představuje základní úroveň, na níž se formují podmínky budoucí umělecké, uměleckořemeslné a designové tvorby. Projekt prozkoumá tradici českého (resp. česko-německého) uměleckého vzdělávání od poloviny 19. století do konce 20. století na středních a vysokých uměleckých školách s primárním zaměřením na umělecký průmysl, užité umění a design. Ukáže, jaké koncepty, ideje a dovednosti se vyučovaly na specializovaných školách a absolventi si je odnášeli do své praxe. To napomůže zpřesnění, zlepšení a inovaci konzervačních technik i uměleckohistorických interpretačních modelů. Prozkoumá také, jakou úlohu měly tyto specifické vzdělávací tradice v rámci česko-německých a česko-slovenských kulturních vztahů při konstrukci české národní a kulturní identity.
Klíčová slova
historyartisticeducationartscraftsappliedartsdesignnationalidentity
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo kultury
Program
Program NAKI III - program na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity na léta 2023 až 2030
Veřejná soutěž
SMK02023DH001
Hlavní účastníci
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
061/2023/OVV
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Sites of creativity. Arts and crafts education: constructing identites, saving the heritage of the past, designing the future
Anotace anglicky
Successful conservation and presentation of material and immaterial cultural heritage as well as scholarly interpretation depend on a proper knowledge of the conditions under which the cultural objects had been created in the past. Artistic education represents the basic level where the conditions for the future artistic, craft and design production are being formed. The project will research the traditions of Czech (and Czech-German) artistic education undertaken at secondary and high schools primarily focused on arts and crafts, applied arts and design from the last third of the 19th century until the end of the 20th century. It will show which ideas, concepts and competences were being taught at these specialized schools and as a result the graduates based on them their own creative practices. Knowledge of such practices will support the use of innovative, correct, and focused conservation techniques and art-historical interpretations. It will also investigate and analyse the role of these specific educational traditions for the construction of Czech national cultural identity in the framework of relationships between the Czechs, the Germans and the Slovaks
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60401 - Arts, Art history
OECD FORD - vedlejší obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
AM - Pedagogika a školství
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 3. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2027
Poslední stav řešení
B - Běžící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
16. 3. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-MK0-DH-R
Datum dodání záznamu
13. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
44 553 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
44 553 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
44 553 tis. Kč
Statní podpora
44 553 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Ministerstvo kultury
OECD FORD
Arts, Art history
Doba řešení
01. 03. 2023 - 31. 12. 2027