Tvorba virtuálních povrchů a jejich uplatnění pro posuzování životnosti vozidel
Cíle projektu
Při posuzování karoserií vozidel na životnost - fatigue life assessment (FLA) je důležité získání tzv. rainflow (RF) matic. Pro konkrétní vůz je to podmíněno nákladným experimentálním měřením. RF matici je možné stanovit generováním tzv. návrhovéhospektra. Vlastnosti generované RF matice jsou zcela závislé na zvolených parametrech. Při návrhu nového vozidla je zapotřebí odzkoušet důležité komponenty vypružení často ještě před vznikem prototypu, tedy v okamžiku kdy skutečné zatížení a jehocharakter lze jen odhadovat. Řešením jsou výpočtové simulace tzv. multibody simulací (MBS) a výpočtů metodou konečných prvků (FEM). Ke zlepšení vlastností MBS modelů a jejich verifikaci budou sloužit měření vlastností pneumatiky členů vypružení.Provedení výpočtu standardním buzením impulsního charakteru dává představu o maximálním namáhání. Podle zpracovaných výsledků měření jízdy po dlouhé trati bude vygenerován virtuální povrch vozovky za pomoci simulací (MBS) a (FEM). Jednotlivé dílčí
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 2 (SGA02003GA-ST)
Hlavní účastníci
Výzkumný a zkušební ústav Plzeň s.r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Generation of the virtual tracks and their using for the vehicles fatigue life assessment
Anotace anglicky
In evaluating the fatigue life of vehicle bodywork - fatigue life assessment (FLA) it is necessary to obtain rainflow (RF) matrices. It is qualified by an expensive experimental measurement for the actual vehicle. RF matrix can be determine by generatingso called design stress spectrum. Properties of the generated RF matrix are completely dependent on the selected parameters. In the stage of a new vehicle design it is often necessary to test important components of springing even before the prototypeorigin, i.e. in the moment when the real loading and its character can be only estimated. Simulations on the basis of multibody simulations (MBS) and simulations by finite element method (FEM) are solution. Measurements of tyre properties and springingelements will serve for the improvement of MBS models properties and their verification. Carrying out the calculations using the standard excitation of the impulse character provides the idea of maximum stress. On the basis of the processed results of
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
BB - Aplikovaná statistika, operační výzkum
CEP - vedlejší obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
CEP - další vedlejší obor
JC - Počítačový hardware a software
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)10103 - Statistics and probability
20206 - Computer hardware and architecture
20306 - Audio engineering, reliability analysis
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Výsledky řešení lze rozdělit do třech oblastí: experimentální část, výpočetní modely a simulace a vlastní tvorba virtuálního povrchu.1. Experimentální částProvedeny byly experimenty pro tři hlavní záměry:a) Identifikace vlastností pneumatiky a jejich imp
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2003
Ukončení řešení
1. 1. 2005
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP06-GA0-GA-U/07:6
Datum dodání záznamu
15. 1. 2009
Finance
Celkové uznané náklady
2 655 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 355 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
300 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
2 655 tis. Kč
Statní podpora
2 355 tis. Kč
88%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
BB - Aplikovaná statistika, operační výzkum
Doba řešení
01. 01. 2003 - 01. 01. 2005