Obtékání letadlových profilů a profilových mříží lopatkových strojů vysokými rychlostmi
Cíle projektu
Cílem je získat pomocí zdokonalené výzkumné experimentální a numerické metodiky pro vyšetřování účinků proudu ztlačitelné tekutiny nové poznatky o vzniku a velikosti ztrát v důsledku disipativních procesů při obtékání profilů a profilových mříží lopatkových strojů v oboru vysokých rychlostí. Pozornost bude především věnována strukturám v proudovém poli, vývoji rázových vln, mezním vrstvám (přechodu laminární mezní vrstvy na turbulentní), odtržení proudu - včetně jejich účinků na celkové parametry proudua na ztráty kinetické energie. Při experimentech bude vyvíjena metody korekcí na vliv geometrie aerodynamického tunelu, u lopatkových mříží bude zdokonalena metoda stanovení ztrát kinetické energie. V numerické simulaci bude vyvinuta metoda pro řešení parametrů mezních vrstev na obtékaných površích modelů. Výsledky povedou ke zvýšení úrovně experimentálního a numerického aerodynamického výzkumu a poskytnou další znalosti o chování proudění při vysokých rychlostech a umožní vyšetřovat účinnost energetic
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
České vysoké učení technické v Praze / Fakulta strojní
Druh soutěže
—
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Flow over the aircraft airfoils and the blade machines cascades at high speeds
Anotace anglicky
The aim of the work is to gain new knowledge concerning the rise and magnitude of the losses in consequencs of the dissipative processes they appear at airfoil and blade machine cascedes, flowed in the range of highspeed. This aim will be reached atthe aid of the improved experimental and numerical research methodology for compressible flow. Attention will be focussed mainly to the structures in the flow field, development of the shock waves, boundary layers transition of the laminar boundary l ayer tothe turbulent), flow separation - including their effects on the total-flow parametres. and on the losses of the kinetic energy. Methods of the wind tunnel corrections and improved method for assessment of the blade cascades losses of the kinetic energywill be developed at the experiments.In numerical simulation the method for solution of the boundary layers parametres on flowed models surfaces will be developed. The results will lead to improvement of the level of the experimental and n
Vědní obory
Kategorie VaV
—
CEP - hlavní obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)20304 - Aerospace engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Výsledkem řešení projektu je zdokonalení experimentální a výpočtové metodiky pro vyšetřování proudění stlačitelné tekutiny v proudových strojích. Výsledky jsou plně prokázány a dokumentovány v třiceti publikacích a referátech zveřejněných na mezinárodním
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 1996
Ukončení řešení
1. 1. 1998
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP/1999/GA0/GA09GA/V/6:6
Datum dodání záznamu
—
Finance
Celkové uznané náklady
5 058 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 477 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
5 058 tis. Kč
Statní podpora
2 477 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
Doba řešení
01. 01. 1996 - 01. 01. 1998