Randomizovná studie univerzální drogové preventivní intervence Unplugged s přídavnými sezeními zaměřenými na alkohol, tabák a konopné drogy
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / 1. lékařská fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
13-23290S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Randomized Prevention Trial of the Universal Drug Prevention Intervention Unplugged with Booster Sessions Targeted on Alcohol, Tobacco, and Marijuana
Anotace anglicky
There was no effect found for any drunkenness, any cannabis use and daily smoking, all in past month, in previous prevention trial EUDAP2 (Gabrhelik et al., 2012). Therefore we propose an enhancement of the Unplugged intervention using the alcohol, tobacco and marijuana (ATM) booster sessions. Design: Randomized, controlled, 2-arm, prospective prevention trial of the Unplugged school-based prevention intervention. The study consists of a baseline test and 4 follow-ups. Aims: To evaluate the effectiveness of the intervention with the ATM booster-sessions in comparison to the Unplugged intervention alone; To identify links between parenting/family factors and youth substance use in both study arms controlling for the effectiveness outcomes. Sample: 6th grade students (42 classes in each arm, 3000 students), 3000 parents, 42 teachers. Schools are the randomization units. Measures: Students - standardized questionnaires (ESPAD-2010, Strengthening families, and knowledge test); Parents - Strengthening families questionnaire, Teachers - evaluation questionnaires and focus groups.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Základní cíl byl splněn. Projekt je v českém prostředí unikátní zkoumáním efektu dvou nezávislých navazujících preventivních intervencí u dětí ve věku 12-14 let a snese i mezinárodní srovnání. Dosažené výsledky jsou pozoruhodné a mohou přispět k vývoji poznatků v základním i aplikovaném výzkumu. Nebyl dodržen plán výstupů.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 2. 2013
Ukončení řešení
24. 11. 2016
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP17-GA0-GA-U/03:1
Datum dodání záznamu
28. 6. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
4 922 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 922 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč