Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen- jejich vývojová souvislost a vliv na rozvoj počáteční gramotnosti
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Fakulta humanitních studií
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
13-25625S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Phoneme awareness and letter knowledge training -its developmental relationship and impact to early literacy
Anotace anglicky
Phoneme awareness and letter knowledge are essential prerequisites for early literacy and their predictive role for beginning literacy is of no doubt in current literature. However the developmental relationship of these two skills is still under the discussion. We are proposing a study to test existing models of developmental relationship of these two skills. The study will also enable us to assess the impact of specific training in phoneme awareness and letter knowledge to the early literacy development in Czech preschool children. The methodology uses the approach of randomized trials to set up two experimental and one untreated group for 12 weeks training study including pre-test, direct post-test and delayed post-test (1month after the training). Methodology of the study is driven by latest experience in research to implement and run effective training in literacy. Project relates to our previous research supported by GAČR in 2008 in collaboration with Dr.Caravolas ( University of Wales, UK) and invites another excellent researcher to collaborate (prof. Hulme,UCL, London).
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Vědecké cíle byly naplněny. Byl realizován experiment (N=197 dětí předškolního věku, posttesty v 6 letech). Intervenční působení: nová metodika (10 týdnů, á 1,5 hod) na rozvoj fonematického povědomí (PA) a znalosti písmen (LK). Bylo prokázáno, že herně vystavěný trénink znalosti písmen představuje katalyzující vývojový prvek a vykazuje středně silný efekt na vývoj PA i čtenářské gramotnosti.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 2. 2013
Ukončení řešení
7. 4. 2016
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP17-GA0-GA-U/03:1
Datum dodání záznamu
28. 6. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
1 407 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 407 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč