Objektivizace komplexního monitoringu školního fyzického a psychického zatížení adolescentů v kontextu s fyzickou a psychickou kondicí
Cíle projektu
Rostoucí nároky na vzdělání a profesní přípravu adolescentů jsou limitovány jejich zdravotním stavem, fyzickou a psychickou kondicí, nevhodným životním stylem, ale i školním prostředím. Komplexní a objektivní fakta, charakterizující školní fyzické a psychické zatížení adolescentů v kontextu s fyzickou a psychickou kondicí světová literatura doposud neřeší. Výzkum bude realizován na základních a středních školách v České republice, které budou souhlasit s náročným výzkumem. Každoročně bude monitorováno 300 probandů. Monitoring bude realizován ve 2-3denních cyklech akcelerometry ActiTrainer (měří pohybovou aktivitu (PA) a srdeční frekvenci). Dále provedeme týdenní monitoring PA a inaktivity pomocí krokoměrů a online programu Indares. Emoční stav a psychická „zdatnost“ budou zjištěny dotazníkem The Social and Health Assessment a PA dotazníkem International Physical Activity Questionnaire. Fyzická kondice bude testována pomocí baterie motorických testů. Výzkum přinese nové verifikované výzkumné metody a nové poznatky pro teorii zatěžování a kompenzace zatížení v období adolescence.
Klíčová slova
School-related physical activity and inactivitymonitoringschool lifestylephysical and mental condition
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Hlavní účastníci
Univerzita Palackého v Olomouci / Fakulta tělesné kultury
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
13-32935S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
The objectification of comprehensive monitoring of school mental and physical strain in adolescents in the context of physical and mental condition
Anotace anglicky
Increasing demands on education and professional preparation of adolescents are limited by their health, physical and mental condition, inappropriate lifestyle, but also by school environment. Comprehensive and objective facts describing physical and mental strain in adolescents at school can be considered as a research gap. Study will be realised at elementary and secondary schools in the Czech Republic who will give their consent with participation. Annually, 300 participants will be measured. Monitoring will take place in 2-3 day cycles using ActiTrainer accelerometers which monitor physical activity (PA) and heart rate. Further, weekly monitoring of PA and inactivity using pedometers and online tool Indares will take place. Initial emotional and mental capability will be assessed using The Social and Health Assessment questionnaire and PA with the International Physical Activity Questionnaire. Physical condition will be tested using a set of motor tests. The study will bring new verified research methods and new knowledge for the theory of strain and stress coping in adolescents.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
AN - Psychologie
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
V rámci řešení projektu byl ověřen nový způsob monitorování pohybové aktivity, fyzického a mentálního zatížení adolescentů. V průběhu řešení projektu se do monitorování zapojilo 1709 adolescentů. Výsledky výzkumu mají přímý dopad do školní praxe. Přestože byly výsledky výzkumu prezentovány na mezinárodním poli, nebyl naplněn původní plán v počtu předpokládaných výstupů.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 2. 2013
Ukončení řešení
25. 4. 2017
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 3. 2015
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP18-GA0-GA-U/02:1
Datum dodání záznamu
4. 5. 2018
Finance
Celkové uznané náklady
2 782 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 782 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
2 782 tis. Kč
Statní podpora
2 782 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AM - Pedagogika a školství
Doba řešení
01. 02. 2013 - 25. 04. 2017