TRENDY V CHOVÁNÍ ČESKÝCH ADOLESCENTŮ V KONTEXTU ŠKOLNÍHO A RODINNÉHO PROSTŘEDÍ: HBSC STUDIE MEZI LETY 2002-2018
Cíle projektu
Adolescence je klíčovým obdobím života pro utváření pozitivního vztahu k vlastnímu zdraví a osvojení vzorců zdravého životního stylu. Podle teorie Positive Youth Development (PYD) by adolescence neměla být považována za problematické období, ale naopak za dobu s výrazným potenciálem pro získání zdravých návyků. Avšak výskyt rizikového chování v adolescenci je alarmující. Projekt představuje mezinárodní víceúrovňové průřezové šetření o životním stylu, chování a sociálních determinantách zdraví 11-15letých českých adolescentů. Účastníci a školy byly získány prostřednictvím "Health Behaviour in School-aged Children" (HBSC) dotazníkového výzkumu v letech 2002 (n=5012), 2006 (n=4774), 2010 (n=4404) a 2014 (n=5750). Následující sběr dat v roce 2018 proběhne pomocí stejné metodiky jako v letech 2002-2014, s očekávaným počtem respondentů v rozmezí 4500-5000. Vedle minimálně 11 publikací v časopisech ze světově uznávaných databází (9 Web of Science a 2 SCOPUS) budou navrženy designy a doporučení pro tvorbu preventivních/intervenčních programů pro podporu zdravého životního stylu adolescentů.
Klíčová slova
trendsbehaviouradolescentsschool and family environmentphysical activityHBSC study
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Hlavní účastníci
Univerzita Palackého v Olomouci / Fakulta tělesné kultury
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
17-12579S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
TRENDS IN BEHAVIOUR AMONG CZECH ADOLESCENTS IN THE CONTEXT OF SCHOOL AND FAMILY ENVIRONMENT: HBSC STUDY BETWEEN THE YEARS 2002-2018
Anotace anglicky
Adolescence is a crucial period in life for shaping of a positive attitude to one's own health and adoption of healthy lifestyle. According to Positive Youth Development (PYD) theory young people should be regarded not as problems to be management but, instead, as resources to be developed. However, the prevalence of risk behaviour in adolescence is alarming. This project involves an international multi-level cross-sectional survey of lifestyle, behaviour, and social determinants of health in 11-15-year-old Czech adolescents. The participants and schools were obtained from the 2002 (n=5012), 2006 (n=4774), 2010 (n=4404), and 2014 (n=5750) "Health Behaviour in School-aged Children" (HBSC) questionnaire survey. A next data collection in 2018 (expected range n=4500-5000) will be carried out in the same way previously. Apart from at least 11 publications in journals of internationally acclaimed databases (9 Web of Science and Scopus 2), designs and recommendations for development of intervention programs to promote healthy lifestyles in adolescents will be proposed.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
AN - Psychologie
CEP - další vedlejší obor
AK - Sport a aktivity volného času
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)30306 - Sport and fitness sciences
50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
50901 - Other social sciences
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt přispěl k analýze trendů chování ve vztahu ke zdraví u adolescentů v České republice. Výsledky projektu jsou obohacující pro zdravotní a edukační disciplíny. Publikované výsledky jsou v souladu se záměrem projektu, bylo publikováno větší množství článků než bylo očekáváno. Celkově projekt splnil očeávané cíle.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2017
Ukončení řešení
31. 12. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
6. 5. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP20-GA0-GA-U/02:1
Datum dodání záznamu
23. 7. 2020
Finance
Celkové uznané náklady
3 637 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 528 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
109 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
3 637 tis. Kč
Statní podpora
3 528 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AM - Pedagogika a školství
Doba řešení
01. 01. 2017 - 31. 12. 2019