Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Experimentální výzkum budicí funkce flutteru v turbostrojích

Cíle projektu

Projekt má za cíl prohloubit porozumění flutteru lopatek turbostrojů. Na základě dlouholetých zkušeností navrhovatele projektu v oboru flutteru z NASA GRC je navržena nová kvazistacionární metoda předpovědi flutteru, která předpokládá, že přírůstek tlaku vybuzený dynamikou pohybu lopatky je podstatně menší než změna statického zatížení v důsledku periodicity úhlu náběhu. Rozsah platnosti tohoto předpokladu bude ověřen v oblasti realistických pracovních Strouhalových čísel formou korelací mezi experimentálními daty ze statických měření v kombinaci s výsledky CFD simulací a daty naměřenými na kmitající lopatce. Za tímto účelem se upraví stávající modulární měřicí prostor, aby umožnil zabudování náhonu nuceného kmitání speciálně instrumentovaných lopatek a bylo tak možné měřit nestacionární tlakové aerodynamické zatížení kmitající lopatky společně s charakteristikou nestacionárního úplavu. Navržená metodika umožní jednodušší předpověď budící funkce flutteru nových lopatek tak, aby se výrazně omezil vznik flutteru s následnými škodami na turbostrojích.

Klíčová slova

flutterblade cascadeforced oscillationsturbinesubsonic flowexperimentCFDsupersonic flow

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Standardní projekty

  • Veřejná soutěž

    SGA0202000001

  • Hlavní účastníci

    Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    20-11537S

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Experimental research on flutter excitation function in turbomachinery

  • Anotace anglicky

    Aim of this project is to improve understanding of blade flutter in turbomachines. Based on experience of the project applicant at NASA GRC, a new quasi-stationary method is proposed, relying on the assumption that the dynamically induced pressure bursts due to blade oscillations are noticeably weaker than the blade load variations due to changes of the blade incidence angle. The range of Strouhal numbers, where this assumption is valid, will be verified by correlating a series of stationary measurements and CFD simulations at gradually increasing blade pitching angle with dynamic data obtained on an oscillating blade. Current modular test section will be adapted in order to allow using driving mechanism for forced oscillations of an instrumented blade cascade. This will make possible to measure unsteady pressure load on the blade surface and flow velocity in the wake. The new method will allow to simply estimate unsteady aerodynamic load on blades in turbomachines that leads to blade aeroelastic instability (flutter), which causes blade failures and severe damage in turbomachinery.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20301 - Mechanical engineering

  • OECD FORD - vedlejší obor

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    JR - Ostatní strojírenství
    JT - Pohon, motory a paliva

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2020

  • Ukončení řešení

    30. 6. 2023

  • Poslední stav řešení

  • Poslední uvolnění podpory

    1. 4. 2023

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP24-GA0-GA-R

  • Datum dodání záznamu

    21. 5. 2024

Finance

  • Celkové uznané náklady

    7 462 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    7 462 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč