Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
LUAUS23231

Příčiny a mechanismy vzniku flutteru a nesynchronních vibrací v moderních turbostrojích pracujících v širokém rozsahu pracovních režimů

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

  • Program

    INTER-EXCELLENCE II

  • Veřejná soutěž

    SMSM2022LU001

  • Hlavní účastníci

    Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    MSMT – 1942/2023-2

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Origins and mechanisms of flutter and non-synchronous vibration in modern turbomachines operating at wide range of regimes

  • Anotace anglicky

    The main goal of the project is extending our cooperation between the Czech and American scientific communities in the research area of aeroelastic problems in modern turbomachines. The project enables the extension of team's research collaboration with the prestigious Duke University. Consortium GUIde supports the Duke’s involvement in this project, consequently granting Czech scientists to participate in the activities of this highly esteemed consortium. The main scientific goal of the submitted project is enhancing knowledge about flutter and non-synchronous vibrations of the blades in modern turbomachines. There are two specific research objectives. The first objective is to investigate the effects of flow Mach number and incidence on the non-synchronous vibration sensitivity of a single airfoil. The second objective is modelling of flutter running waves in blade cascades. The proposed approach is based on gradually varying the inter-blade phase angle for multi-blade forced oscillation. The czech team will be responsible for the experimental portion of the common project. The recently built and operated Blade Flutter Module (BFM) installed in the high-speed laboratory of the Institute of Thermomechanics CAS will be utilized in this task. The BFM is a world-class unique facility fully dedicated to aeroelastic research in transonic blade cascades. Only few additional components will be designed and fabricated to update the BFM to fulfil the demanding requirements for the upcoming tests. Specifically, the new components will include new blade for research on NSV, realization of the boundayr layer suction n test secton walls, and a gearbox for the three-blade oscillation drive.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20302 - Applied mechanics

  • OECD FORD - vedlejší obor

    20304 - Aerospace engineering

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)

    GB - Zemědělské stroje a stavby<br>JQ - Strojní zařízení a nástroje<br>JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla<br>JV - Kosmické technologie

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 4. 2023

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2026

  • Poslední stav řešení

    B - Běžící víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    7. 2. 2024

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP24-MSM-LU-R

  • Datum dodání záznamu

    19. 2. 2024

Finance

  • Celkové uznané náklady

    12 609 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    12 609 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč