Příčiny a mechanismy vzniku flutteru a nesynchronních vibrací v moderních turbostrojích pracujících v širokém rozsahu pracovních režimů
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
INTER-EXCELLENCE II
Veřejná soutěž
SMSM2022LU001
Hlavní účastníci
Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
MSMT – 1942/2023-2
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Origins and mechanisms of flutter and non-synchronous vibration in modern turbomachines operating at wide range of regimes
Anotace anglicky
The main goal of the project is extending our cooperation between the Czech and American scientific communities in the research area of aeroelastic problems in modern turbomachines. The project enables the extension of team's research collaboration with the prestigious Duke University. Consortium GUIde supports the Duke’s involvement in this project, consequently granting Czech scientists to participate in the activities of this highly esteemed consortium. The main scientific goal of the submitted project is enhancing knowledge about flutter and non-synchronous vibrations of the blades in modern turbomachines. There are two specific research objectives. The first objective is to investigate the effects of flow Mach number and incidence on the non-synchronous vibration sensitivity of a single airfoil. The second objective is modelling of flutter running waves in blade cascades. The proposed approach is based on gradually varying the inter-blade phase angle for multi-blade forced oscillation. The czech team will be responsible for the experimental portion of the common project. The recently built and operated Blade Flutter Module (BFM) installed in the high-speed laboratory of the Institute of Thermomechanics CAS will be utilized in this task. The BFM is a world-class unique facility fully dedicated to aeroelastic research in transonic blade cascades. Only few additional components will be designed and fabricated to update the BFM to fulfil the demanding requirements for the upcoming tests. Specifically, the new components will include new blade for research on NSV, realization of the boundayr layer suction n test secton walls, and a gearbox for the three-blade oscillation drive.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20302 - Applied mechanics
OECD FORD - vedlejší obor
20304 - Aerospace engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
GB - Zemědělské stroje a stavby<br>JQ - Strojní zařízení a nástroje<br>JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla<br>JV - Kosmické technologie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 4. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2026
Poslední stav řešení
B - Běžící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
7. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP24-MSM-LU-R
Datum dodání záznamu
19. 2. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
12 609 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
12 609 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč