Kulturní zdroje rodiny: vliv na gramotnost, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a na výsledky ve vzdělávání
Cíle projektu
Projekt zkoumá proces mezigenerační kulturní reprodukce. Zaměřuje se na heterogenitu kulturních zdrojů rodiny a jejich vliv na rozvoj gramotnosti, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a dopady na školní úspěšnost. Kulturní zdroje rodiny jsou vícerozměrný koncept zahrnující odlišné typy kulturního kapitálu rodičů, přístupy k výchově a dostupné vzdělávací zdroje. Ne všechny zvyšují pravděpodobnost školní úspěšnosti dítěte, navíc jejich působení je často nepřímé, vzájemně provázané a v čase kumulativní. Sledovány jsou aktivity rodičů stimulující kognitivní schopnosti, čtenářskou gramotnost a kulturní kompetence dětí. Hlavním cílem projektu je vyhodnotit vliv kulturních zdrojů v mezigenerační reprodukci nerovností s důrazem na kauzální vysvětlení procesu. Proběhnou další 3 vlny sběru dat v longitudinální panelové studii žáků základních škol a jejich rodičů (4 vlny od 1. třídy; nově v 7.-9. třídě) a v analýzách budou také využita data z výzkumu Český panel domácností a mezinárodních šetření čtenářské gramotnosti žáků v ČR (PIRLS, PISA).
Klíčová slova
family’s cultural resourcescultural capitalhome literacy milieuschool successeducational inequalitieseducational attainmentpanel data
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202000001
Hlavní účastníci
Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
20-12023S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Family Cultural Resources: The Effects on Children’s Literacy Development, Cultural Capital Accumulation, and Educational Attainment
Anotace anglicky
The project explores the process of intergenerational cultural reproduction, focusing on the diversity of family cultural resources, their impact on children's literacy development, cultural capital accumulation, and school success. Cultural resources are a multidimensional concept involving different types of parents' cultural capital, childrearing, and available educational resources. Not all resources increase the likelihood of school success, and their impact is often indirect, interrelated, and cumulative over time. The parental activities that stimulate children's cognitive skills, reading literacy, and cultural competences are in main focus. The main objective is to evaluate the impact of cultural resources on intergenerational reproduction of inequalities with emphasis placed on the causal explanation of the process. Three follow-ups in 7-9th grades in a panel study of elementary school pupils and their parents will be realized (added to 4 waves in 1-6th grades) and analysed together with Czech Household Panel Survey data and international literacy assessment (PIRLS, PISA).
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50401 - Sociology
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AO - Sociologie, demografie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2020
Ukončení řešení
30. 6. 2023
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP24-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 5. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
4 760 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 760 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
4 760 tis. Kč
Statní podpora
4 760 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Sociology
Doba řešení
01. 01. 2020 - 30. 06. 2023