Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků
Cíle projektu
Projekt si klade za cíl identifikovat, jakým způsobem spolu souvisí podoba výukové komunikace a vzdělávací výsledky žáků, a to v prostředí druhého stupně základních škol (ISCED 2A). Vzdělávací výsledky žáků budeme sledovat v oblasti čtenářské gramotnosti, podobu výukové komunikace ve výuce literární výchovy. Metodologie navrhovaného projektu je složena z kvantitativní a kvalitativní fáze. V kvantitativní fázi proběhne strukturované pozorování výukové komunikace na vzorku 40 tříd. Budeme zaznamenávat především kvantitu a kvalitu žákovských promluv. Data z pozorování budou dávána do souvislosti s výsledky sledovaných žáků ve standardizovaných testech čtenářské gramotnosti. V následující kvalitativní fázi budeme na vzorku 4 záměrně vybraných tříd detailně zkoumat vzorce participace u různých typů žáků – z hlediska míry jejich participace a z hlediska jejich vzdělávacích výsledků. Budeme popisovat různé vzorce participace a způsoby jejich konstruování ve školní třídě.
Klíčová slova
classroom discoursestudent achievementstudent talkpatterns of participation
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 21 (SGA0201700001)
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
17-03643S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
On the Relationship between Characteristics of Classroom Discourse and Student Achievement
Anotace anglicky
The aim of the project is to identify how different forms of classroom discourse are connected to student achievement at lower secondary schools (ISCED 2A). Student achievement will be measured in reading comprehension, and different forms of classroom discourse will be observed in literature classes. The proposed project consists of quantitative and qualitative parts. In the quantitative part, we will conduct structured observation of classroom discourse in a sample of 40 different classes. We will focus primarily on the quantity and quality of student talk. The obtained data will be connected with observed students’ results on standardized reading comprehension tests. In the qualitative phase, we will examine in detail the patterns of participation of different types of students selected from four different classes. We will examine the degree of students’ participation and their achievement on the tests. Finally, we will describe different patterns of participation and different ways they are constructed in the classroom.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2017
Ukončení řešení
31. 12. 2021
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
10. 4. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP21-GA0-GA-R/13:1
Datum dodání záznamu
22. 2. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
3 712 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 639 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
79 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
3 712 tis. Kč
Statní podpora
3 639 tis. Kč
98%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AM - Pedagogika a školství
Doba řešení
01. 01. 2017 - 31. 12. 2021