Využití teorie nákladné signalizace ke zvýšení sociálního statusu skromných spotřebitelů a posílení jejich pro-environmentálních vzorců spotřeby
Cíle projektu
Přestože má snížení spotřeby jasné společenské přínosy, je skromným spotřebitelům přisuzován nízký sociální status, což podkopává jejich pro-environmentální motivaci a znevýhodňuje je v sociálních interakcích. Děje se tak proto, že skromná spotřeba je obecně vnímána jako signál nedostatku schopností. Účelem tohoto projektu je studovat účinky různých typů signálů vysílaných šetrnou spotřebou na sociální status a sociální interakce. Přesněji řečeno, spojením poznatků z teorie nákladné signalizace a nedávných poznatků o vnímání altruismu a prosociality lidí, kteří se angažují v pro-environmentálním chování, prozkoumáme – prostřednictvím řady experimentálních studií – jak lze signalizaci dobrovolně skromného konzumerismu obohatit o prosociální signály za účelem zlepšení sociálního statusu spotřebitelů a jejich sociálních interakcí.
Klíčová slova
Sustainable consumptionfrugal consumptionsocial statusprosocialitycostly signaling
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202300001
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Centrum pro otázky životního prostředí
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
23-08052S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Using the theory of costly signalling to increase social status of frugal consumers and strengthen their pro-environmental consumption patterns
Anotace anglicky
Although reducing consumption has clear social benefits, frugal consumers are perceived as having low social status, which undermines their pro-environmental motivation and impedes their social interactions. This happens because frugal consumerism is generally perceived as a signal of a lack of skills. The purpose of this project is to study the effects of various types of signals sent by frugal consumption on social status and social interactions. More specifically, by combining the insights from the costly signaling theory and recent findings on perception of altruism and prosociality of people who engage in pro-environmental behavior, we will explore--through a series of experimental studies--how signaling of voluntarily frugal consumerism can be enriched by pro-social signals to improve social status of consumers and their social interactions.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50401 - Sociology
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AO - Sociologie, demografie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
3 256 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 256 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
3 256 tis. Kč
Statní podpora
3 256 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Sociology
Doba řešení
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025