Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Využití teorie nákladné signalizace ke zvýšení sociálního statusu skromných spotřebitelů a posílení jejich pro-environmentálních vzorců spotřeby

Cíle projektu

Přestože má snížení spotřeby jasné společenské přínosy, je skromným spotřebitelům přisuzován nízký sociální status, což podkopává jejich pro-environmentální motivaci a znevýhodňuje je v sociálních interakcích. Děje se tak proto, že skromná spotřeba je obecně vnímána jako signál nedostatku schopností. Účelem tohoto projektu je studovat účinky různých typů signálů vysílaných šetrnou spotřebou na sociální status a sociální interakce. Přesněji řečeno, spojením poznatků z teorie nákladné signalizace a nedávných poznatků o vnímání altruismu a prosociality lidí, kteří se angažují v pro-environmentálním chování, prozkoumáme – prostřednictvím řady experimentálních studií – jak lze signalizaci dobrovolně skromného konzumerismu obohatit o prosociální signály za účelem zlepšení sociálního statusu spotřebitelů a jejich sociálních interakcí.

Klíčová slova

Sustainable consumptionfrugal consumptionsocial statusprosocialitycostly signaling

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Standardní projekty

  • Veřejná soutěž

    SGA0202300001

  • Hlavní účastníci

    Univerzita Karlova / Centrum pro otázky životního prostředí

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    23-08052S

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Using the theory of costly signalling to increase social status of frugal consumers and strengthen their pro-environmental consumption patterns

  • Anotace anglicky

    Although reducing consumption has clear social benefits, frugal consumers are perceived as having low social status, which undermines their pro-environmental motivation and impedes their social interactions. This happens because frugal consumerism is generally perceived as a signal of a lack of skills. The purpose of this project is to study the effects of various types of signals sent by frugal consumption on social status and social interactions. More specifically, by combining the insights from the costly signaling theory and recent findings on perception of altruism and prosociality of people who engage in pro-environmental behavior, we will explore--through a series of experimental studies--how signaling of voluntarily frugal consumerism can be enriched by pro-social signals to improve social status of consumers and their social interactions.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    50401 - Sociology

  • OECD FORD - vedlejší obor

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    AO - Sociologie, demografie

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2023

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2025

  • Poslední stav řešení

    K - Končící víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    29. 2. 2024

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-GA0-GA-R

  • Datum dodání záznamu

    21. 2. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    3 256 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    3 256 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč

Uznané náklady

3 256 tis. Kč

Statní podpora

3 256 tis. Kč

0%


Poskytovatel

Grantová agentura České republiky

OECD FORD

Sociology

Doba řešení

01. 01. 2023 - 31. 12. 2025