Zkoumání výuky orientované na učitele a výuky orientované na žáka jako protikladných cest k inkluzivnímu vzdělávání na základních školách
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202500001
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
25-15505S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Exploring Teacher-Centred and Student-Centred Teaching as Contradictory Paths towards Inclusive Education in Primary Schools
Anotace anglicky
Inclusive education refers to increasing presence, participation and achievements of all students, diverse in their abilities, gender, socioeconomic or ethnic background, in mainstream schools. This research project aims to investigate how two contradictory teaching strategies contribute to attaining these objectives. Firstly, the traditional teacher-centred frontal teaching, which has been substantially upgraded by incorporating responsiveness and formative assessment. Secondly, the student-centred, minimally guided and experiential teaching, which is based on self-regulated learning. The research project will use unprecedently complex mixed-method multiple-case study of teaching practices in four primary schools in the Czech Republic, which implement either responsive or self-regulation-based teaching strategies. The project is ground-breaking in reconceptualising inclusive education with regards to its favourable teaching strategies and in critically scrutinising these teaching strategies. Four journal articles (4 Jimp) and one monograph are the main outcomes of the project.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - vedlejší obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
AM - Pedagogika a školství
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2025
Ukončení řešení
31. 12. 2027
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
5. 3. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
4 483 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 333 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
150 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč