Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zkoumání výuky orientované na učitele a výuky orientované na žáka jako protikladných cest k inkluzivnímu vzdělávání na základních školách

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Standardní projekty

  • Veřejná soutěž

    SGA0202500001

  • Hlavní účastníci

    Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    25-15505S

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Exploring Teacher-Centred and Student-Centred Teaching as Contradictory Paths towards Inclusive Education in Primary Schools

  • Anotace anglicky

    Inclusive education refers to increasing presence, participation and achievements of all students, diverse in their abilities, gender, socioeconomic or ethnic background, in mainstream schools. This research project aims to investigate how two contradictory teaching strategies contribute to attaining these objectives. Firstly, the traditional teacher-centred frontal teaching, which has been substantially upgraded by incorporating responsiveness and formative assessment. Secondly, the student-centred, minimally guided and experiential teaching, which is based on self-regulated learning. The research project will use unprecedently complex mixed-method multiple-case study of teaching practices in four primary schools in the Czech Republic, which implement either responsive or self-regulation-based teaching strategies. The project is ground-breaking in reconceptualising inclusive education with regards to its favourable teaching strategies and in critically scrutinising these teaching strategies. Four journal articles (4 Jimp) and one monograph are the main outcomes of the project.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - vedlejší obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)

    AM - Pedagogika a školství

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2025

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2027

  • Poslední stav řešení

    Z - Začínající víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-GA0-GA-R

  • Datum dodání záznamu

    5. 3. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    4 483 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    4 333 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    150 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč