Komplexní analýza dat ze vzdělávacích měření pro porozumění kognitivním nárokům testových úloh
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202500001
Hlavní účastníci
Ústav informatiky AV ČR, v. v. i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
25-16951S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Complex analysis of educational measurement data to understand cognitive demands of assessment tasks
Anotace anglicky
Educational measurements yield complex data that are not sufficiently harnessed. The project uses available data from secondary school leaving exams, admission tests, and other educational assessments to gain a deeper understanding of cognitive demands of assessment tasks. It uses and develops methods that combine textual data extracted from item wording, numerical data on item difficulty, qualitative data on the test takers’ perceptions, and content experts’ judgments of task difficulty to investigate to what extent is an automated analysis of assessment data able to identify sources of task difficulty related to classroom teaching and learning. We expect that semantic-level features of item wording will reflect the cognitive demands of the subject matter closer than syntactic or lexical features, thus enabling a novel use of assessment data to improve student learning. We also expect that the features associated with task difficulty are dependent on the test takers’ ability and propose methods to equate item difficulty estimates under covariate and anchor test equating designs.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
OECD FORD - vedlejší obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
AF - Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi<br>AM - Pedagogika a školství<br>BC - Teorie a systémy řízení<br>BD - Teorie informace<br>IN - Informatika
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2025
Ukončení řešení
31. 12. 2027
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
27. 3. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
7 429 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
7 429 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč