Modelování teoretických konceptů učení
Cíle projektu
Podstata navrhovaného projektu spočívá ve studiu teoretických konceptů učení člověka. Vzhledem k jejich latentní povaze bude při výzkumu použito statistických metod pro modelování stochastických procesů, zejména modelů s latentními proměnnými. Z latentnípovahy teoretických konceptů vyplývá i nutnost nepřímého asociativního měření manifestních proměnných při jejich identifikaci, proto předpokládáme využití metod kvalitativní analýzy. V současnosti se pro modelování teoretických vlastností používá zejménametod faktorové analýzy, avšak ty se jeví jako nevhodné v případě analýzy binárních dat. Ta budou v rámci projektu analyzována zejména Raschovými modely teorie položkových odpovědí. Vzhledem k tomu, že se jedná o modely stále ještě relativně mladé,zůstává zde řada problémů nezodpovězena. V tomto projektu se zaměříme především na otázky vlastností parametru obtížnosti v kontextu Guttmanovy škály jako zvláštního případu Raschova modelu, eliminace "guessing" efektu v Raschově modelu a na parametry
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Postdoktorandské granty
Veřejná soutěž
Postdoktorandské granty 2 (SGA02002GA-PD)
Hlavní účastníci
Západočeská univerzita v Plzni / Fakulta pedagogická
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Modeling of theoretical concepts of learning
Anotace anglicky
The point of suggested project is in study of theoretical concepts of human learning. Regarding to their latent character the statistical methods for modeling the stochastic processes, especially models with latent variables, will be used. Latentcharacter of the theoretical concept leads to the necessity of indirect measurement of manifest variables (they are not directly measurable). Therefore we suppose the methods of qualitative analysis will be used. At present the factor analysis is usedfor modeling the theoretical concepts, but they seen to inappropriate for analyzing binary data. Binary data will be analyze mainly by Rasch model of item response theory in the frame of this project. Considering that these models are relatively young alot of problems have not been solved yet. In this project we will focus specially on the question of difficulty parameter in the context of Guttman scale which is special case of Rasch model. We will also focus on guessing parameter of Rasch model and on
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
BB - Aplikovaná statistika, operační výzkum
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)10103 - Statistics and probability
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
V průběhu řešení celého projektu práce postupovala podle navrhovaného postupu řešení a časového plánu schválených v návrhu grantu. Bylo posouzeno použití Raschova modelu při konstrukci posuzovací škály a byla navržena a částečně standardizována původní p
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2002
Ukončení řešení
1. 1. 2004
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP/2005/GA0/GA05GP/U/N/A:8
Datum dodání záznamu
23. 7. 2008
Finance
Celkové uznané náklady
299 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
299 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
299 tis. Kč
Statní podpora
299 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AM - Pedagogika a školství
Doba řešení
01. 01. 2002 - 01. 01. 2004