Pojetí sociální a kulturní skutečnosti v českém dějepisectví od vystoupení školy Gollovy po nástupu marxismu
Cíle projektu
Záměrem projektu je rekonsruovat představy o sociální a kulturní skutečnosti (o sociálním světě či sociálním prostoru), se kterými pracovala česká historiografie zhruba 1. poloviny 20. století. Cílem je zjištění, nakolik se připouštěla v této představě vědomá orientace sociálního jednání , nakolik podvědomé (kolektivně psychologickými kvalitami určované) směřování, nakolik se dával prostor "vnějším" , "objektivním", tj. mimo lidskou duchovnost , stojícím determinantám jednání. Tyto otázky budou řešeny rozborem myšlenkových postupů a pojmoslovné vybavenosti vybraných historiografických prací 1. poloviny 20. století. Výsledkem by mělo být i zařazení české historiografie mezi evropské sociologické a historiografické proudy a hledání styčných bodů mezi českou historiografií a sociologií či sociální antropologií. Souhr závěrů by měl být publikován jako samostatný sborník či popř. monografie.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Přírodovědecká fakulta
Druh soutěže
—
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
The apprehension of social and cultural background in Czech historiography from the appearance of Goll' school to the succession of marxism
Anotace anglicky
The aim of the project is to reconstruct notions of the social and cultural reality (social world or social space) as they had been used by Czech historiography of approximately the 1st half of 20-ieth century. It forms the project target to find to whatextent (1) a conscious orientation of social acting, (2) a sub-conscious directing (determined by the qualities of collective psychology), or (3) ´external´, objective, e.g. out-of-human-spirituality-standing determinants of acting had been admitted. These questions will be solved by an analysis of intellectual processes and terminological equipment of selected historiographical works of the 1st half of this century. The result should be an insertion of Czech historiography among European sociologicaland historiographical streams as well as seeking the points of contact between Czech historiography and sociology or social anthropology. A summary of conclusions ought to be published as a separate memorial or eventually a monograph.
Vědní obory
Kategorie VaV
—
CEP - hlavní obor
AB - Dějiny
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt byl značně náročný po stránce metodologické, jeho přínos spočívá především v náročnosti kladených otázek i v náročnosti hledání odpovědi ne ně. v tomto smyslu nebyla totiž problematika historiografie Gollovy školy dosud řešena. Výsledky projektu
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 1996
Ukončení řešení
1. 1. 1998
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP/1999/GA0/GA09GA/V/6:6
Datum dodání záznamu
—
Finance
Celkové uznané náklady
143 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
143 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
143 tis. Kč
Statní podpora
143 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AB - Dějiny
Doba řešení
01. 01. 1996 - 01. 01. 1998