Agresivita dětí ve škole: analýza kontextu prostřednictvím percepce učitele a žáků
Cíle projektu
Cílem projektu je poznání rozsahu, forem a kontextu agresivního chování dětí školního věku. Řešení projektu se člení na tři dílčí úkoly: 1) vnímání agresivity u žáků učitelem a analýza souvislostí percipované agrese a osobních charakteristik učitele, 2) projevy agresivního chování na základě výpovědi žáků školy, 3) deskripce repertoáru zvládacích technik na straně učitele a posouzení potřeb rozvoje specifických psychologických a sociálních dovedností. Navrhované řešení reprezentuje aplikaci on-line výzkumu, který zaručuje anonymitu a současně urychluje a zlevňuje sběr dat. On-line výzkum bude prováděn ve 150 náhodně vybraných základních školách, přičemž velikost vzorku učitelů bude nejméně 1000 osob a vzorek dětí asi 3 000. Souběžně s on-line výzkumem bude problematika studována formou ohniskových skupin učitelů a analýzou školní dokumentace. Kombinace navrhovaných výzkumných přístupů umožní komplexní posouzení problematiky agrese u školních dětí. Výsledky práce přinesou reprezentativní poznatky prakticky využitelné pro rozvoj kompetencí učitele při zvládání agresivního chování.
Klíčová slova
schoolchildrenaggressionstresscopingbehaviourperceptionteacherspsychosocialcontext
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 13 (SGA02010GA-ST)
Hlavní účastníci
Centrum výzkumu protidrogových služeb a veřejného zdraví, o.p.s.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
P407-10-0928
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Aggression in school-aged children: an analysis of context through perception of teachers and pupils
Anotace anglicky
The main goal of the project is to study the extent, forms and context of aggressive behaviour of school children. The three specific objectives are: 1) perception of students’ aggression by teachers and analysis of context of school aggression and characteristics of a teacher; 2) estimates of aggression based on self reports of students; and 3) description of coping strategies of teachers and assessment of needs for development of new psychological and social competencies as effective coping techniques to overcome stress and misbehaviour of students. The study will be carried out in 150 randomly selected elementary schools in the Czech Republic. Information from 1,000 teachers and 3,000 students will be collected using the internet based online survey. Focus group discussions will be complement to the quantitative part of the project. Combination of qualitative and quantitative techniques will contribute to complex understanding of school aggression. Understanding of coping strategies of teachers and their needs in developing effective social skills are of particular importance.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena
Zhodnocení výsledků projektu
Výzkum byl průběžně řešen, existují shrnující výstupy v závěrečné zprávě a v dodatečně dodaných rukopisech článků, bohužel nebyly splněny slibované výstupy v podobě účasti na konferencích, monografie a guidelines pro učitele. V rámci projektu nebyla podniknuta žádná plánovaná prezentace na konferencích, publikační výstupy jsou orientovány jen do oblasti českých odborných periodik.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2010
Ukončení řešení
27. 1. 2014
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2014
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP15-GA0-GA-U/01:2
Datum dodání záznamu
30. 9. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
2 896 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 896 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
2 896 tis. Kč
Statní podpora
2 896 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AN - Psychologie
Doba řešení
01. 01. 2010 - 27. 01. 2014