Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v pojetí současného kurikula a z pohledu komparace ve vybraných zemích EU
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 12 (SGA02009GA-ST)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
406-09-0206
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Children?s readiness for starting compulsory school attendance within the concept of current curriculum and in terms of comparison with selected EU
Anotace anglicky
The current reform of education cannot do without thorough science-based research that will provide objective information about the current state, depict the positives but also the negatives of the changes implemented, which can be a basis for further development of the positives and solution and elimination of the negatives. If the curricular reform is to take the desired direction, it must undergo quality research at all levels.The principles of the grant project submitted are to map and analyse the current state in terms of children?s readiness for starting compulsory school attendance in compliance with the key competences of preschool curriculum. The performance of the project will be based upon the evaluation of the current state and the requirements of social practice and educational policy, based on research-based data (test battery) including children prior to starting compulsory school attendance, and upon analyses and comparisons of preschool education curricula in selected countries.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
AN - Psychologie
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Testováno 931 předškoláků z Čech, dále ze Slovenska, Slovinska a Polska. Výsledky srovnány s pohlavím, odkladem atd. Též s daty Kořínka, Kollárika, a dalších. Samy mohou v budoucnosti sloužit jako databáze. Výzkum je velmi důležitý. Využití pro rozhodov?
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2009
Ukončení řešení
31. 12. 2012
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2012
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP13-GA0-GA-U/02:3
Datum dodání záznamu
17. 5. 2016
Finance
Celkové uznané náklady
1 199 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 199 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč