Diskurzní ironie v českém kulturním kontextu: vývojové koreláty porozumění ironii a její funkce v diskurzu dospělých
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 15 (SGA02012GA-ST)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Filozofická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
P407-12-0757
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Discourse irony in Czech cultural context: the developmental correlates of irony understanding and its function in adult discourse
Anotace anglicky
The proposed agenda aims at bridging two complementary lines of research. The first line of research will elaborate on the ongoing cross-sectional experimental work by enriching the developmental inquiry with data from a longitudinal study of about 60 children, tested and retested on different versions of the same task--involving social-cognitive, pragmatic and emotion aspects of ironic communication--at three points in time. The second line of research will investigate the pragmatic use of figurative language in everyday adult discourse and will examine the mechanisms involved in processing irony. A confident interpretation of our findings from experimental work on human ontogeny can only be warranted by our sophisticated understanding of how adults view and use nonliteral language in a given cultural context. The latter undertaking will provide the much needed validation of the traced development of experimentally designed laboratory studies of irony comprehension but, importantly, will answer questions of both functional and perceptual underpinnings of ironic communication.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AI - Jazykověda
CEP - další vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
O - Nesplněno zadání, smlouva však byla dodržena
Zhodnocení výsledků projektu
Cílem pětiletého projektu bylo určení vývoje porozumění ironii u dětí a specifik vnímání ironie u českých dospělých. Navzdory ročnímu odkladu hodnocení nebyl výzkum dokončen a výsledky nebyly časopisecky publikovány.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2012
Ukončení řešení
23. 4. 2018
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
5. 4. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP19-GA0-GA-U/01:1
Datum dodání záznamu
12. 6. 2019
Finance
Celkové uznané náklady
3 779 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 779 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč