Osvojování české gramatiky: pravidla, kontext a teorie mysli
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Hlavní účastníci
Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
13-26779S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
The acquisition of Czech grammar: rules, context, and the theory of mind
Anotace anglicky
The proposed project includes two studies examining the development of language in Czech children, focusing on the relationships between different components of language skills and the between linguistic development and the development of theory of mind. The first component of the project is a sequential longitudinal study of 2- to 4-year-olds examining the mutual relationships of grammatical and lexical components of language skills, as well as the early theory-of-mind skills. The second component is a study of sentence comprehension during school age examining the comprehension of word order and its relationships with information structure and theory of mind in 5- through 9-year-olds. Results of the studies will be published in scientific journals. The project will contribute to our understanding of the mutual relationships between different aspects of linguistic and cognitive skills. Also, it will provide useful descriptive and normative knowledge about the spontaneous language and comprehension performance in Czech preschool children.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AI - Jazykověda
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt prohloubil poznatky o vztahu mezi vývojem řeči a sociálním porozuměním které jsou užitečné pro jazykovědu i kognitivní psychologii. Výsledky dosud publikovány na konferencích a částečně ve 3 článcích; 2 články s výsledky studií jsou v tisku.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 2. 2013
Ukončení řešení
31. 12. 2015
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 3. 2015
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP16-GA0-GA-U/01:1
Datum dodání záznamu
25. 9. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
2 166 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 166 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč