Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Porozumění gramatice a lexikonu u batolat: větná shoda, slovosled, aktuální členění a jejich vývojové souvislosti s lexikem

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Standardní projekty

  • Veřejná soutěž

    Standardní projekty 13 (SGA02010GA-ST)

  • Hlavní účastníci

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    P407-10-2047

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Comprehension of grammar and lexicon in toddlers: agreement, word order, information structure and their relationships with lexicon

  • Anotace anglicky

    An important component of language development is the development of the grammatical knowledge. Research in this area is important to understand the psychological mechanisms of language acquisition. The present project will examine several aspects of language development in Czech, focusing on the interaction between agreement, word order and information structure. The project includes three studies, one of them longitudinal. All studies use the on-line intermodal preferential looking paradigm as well asmethods for assessing children's vocabulary. In the first study, the comprehension of sentential agreement will be studied in 3- and 5-year-olds. The second study will examine the sensitivity of 3- and 5-year-old children to the distribution of new andold information, i.,e. the information structure. The experiments in the study will test the comprehension of sentences in which the word order will or will not fit the context introducing one argument as given. In the third study, the longitudinal relationships between the comprehension of grammar and vocabulary in 20 and 36 months of age. Overall, the project will map the important steps in developing the native language competence in Czech and improve our understanding of the mechanisms responsible for grammatical development.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • CEP - hlavní obor

    AN - Psychologie

  • CEP - vedlejší obor

    AI - Jazykověda

  • CEP - další vedlejší obor

  • OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)

    50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Tři experimentální studie, jak batolata rozumějí gramatice. Výzkum má vysokou úroveň. Výsledky jsou platné pro vývojovou psychologii, psycholingvistiku a lingvistiku, zejména slovanských jazyků, a nabízejí možnosti komparace. Výstupy jsou vystoupení na ?

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2010

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2012

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    1. 4. 2012

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP13-GA0-GA-U/02:3

  • Datum dodání záznamu

    17. 5. 2016

Finance

  • Celkové uznané náklady

    1 292 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    1 292 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč