Porozumění gramatice a lexikonu u batolat: větná shoda, slovosled, aktuální členění a jejich vývojové souvislosti s lexikem
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 13 (SGA02010GA-ST)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
P407-10-2047
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Comprehension of grammar and lexicon in toddlers: agreement, word order, information structure and their relationships with lexicon
Anotace anglicky
An important component of language development is the development of the grammatical knowledge. Research in this area is important to understand the psychological mechanisms of language acquisition. The present project will examine several aspects of language development in Czech, focusing on the interaction between agreement, word order and information structure. The project includes three studies, one of them longitudinal. All studies use the on-line intermodal preferential looking paradigm as well asmethods for assessing children's vocabulary. In the first study, the comprehension of sentential agreement will be studied in 3- and 5-year-olds. The second study will examine the sensitivity of 3- and 5-year-old children to the distribution of new andold information, i.,e. the information structure. The experiments in the study will test the comprehension of sentences in which the word order will or will not fit the context introducing one argument as given. In the third study, the longitudinal relationships between the comprehension of grammar and vocabulary in 20 and 36 months of age. Overall, the project will map the important steps in developing the native language competence in Czech and improve our understanding of the mechanisms responsible for grammatical development.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AI - Jazykověda
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>60201 - General language studies<br>60202 - Specific languages<br>60203 - Linguistics
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Tři experimentální studie, jak batolata rozumějí gramatice. Výzkum má vysokou úroveň. Výsledky jsou platné pro vývojovou psychologii, psycholingvistiku a lingvistiku, zejména slovanských jazyků, a nabízejí možnosti komparace. Výstupy jsou vystoupení na ?
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2010
Ukončení řešení
31. 12. 2012
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2012
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP13-GA0-GA-U/02:3
Datum dodání záznamu
17. 5. 2016
Finance
Celkové uznané náklady
1 292 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 292 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč