Únava konstrukčního betonu řízená kumulativním smykovým přetvořením
Cíle projektu
Odolnost vůči cyklickému zatížení je základní složkou hospodárného a spolehlivého návrhu konstrukcí z betonu a železobetonu jako např. letištní vzletové a pojezdové dráhy, dálnice, mosty nebo mořské větrné elektrárny. Únava železobetonu je významný problém, který v posledních dekádách získává pozornost výzkumníků. Cílem, který stimuluje vývoj nových numerických modelů v tomto projektu, je reflektovat mikrostrukturální mechanismy, které řídí šíření únavového poškození. V porovnání s kovy nejsou tyto mechanismy pro betonu ani jeho rozhraní s výztuží zatím dostatečně probádány a pochopeny. Základní myšlenkou navrhovaného projektu je svázání vývoje únavového poškození s kumulativní smykovou deformací. V kombinaci s mezoúrovňovými diskrétními modely verifikovanými experimenty bude tato myšlenka ověřena, použita k pochopení únavových jevů a aplikována k vylepšení doporučení pro návrh cyklicky namáhaných železobetonových konstrukcí.
Klíčová slova
Fatiguefracturereinforced concretedamageinterfaceHelmholtz free energythermodynamic potentialcumulative sliptime stepping algorithmdiscrete modelmicroplane modeldesign standardcyclic loadingexperiments
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Mezinárodní projekty
Veřejná soutěž
Mezinárodní projekty 14 (SGA0201900003)
Hlavní účastníci
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta stavební
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
19-06684J
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Fatigue of structural concrete driven by cumulative measure of shear strain
Anotace anglicky
Resistance to cyclic loading is fundamental component of efficient and reliable structural design of structures made of concrete and reinforced concrete (RC), such as airport runways and taxiways, highway pavements, bridges or wind farms constructed offshore. RC fatigue behavior is a challenging problem that has increasingly attracted attention during the last decades. The aim stimulating the development of new, advanced numerical models in this project is to reflect the underlying microstructural mechanisms governing the concrete fatigue damage propagation. Mechanisms behind fatigue of concrete and the interface between concrete and reinforcing steel bars are still not sufficiently understood compared to metals. The fundamental idea behind the project is to bind fatigue damage growth with cumulative shear strain at the material point. Using advanced meso and macroscale models verified by experiments, this idea will be explored and applied to elucidation of fatigue phenomena and improvement of the design rules for RC structures under cyclic loading.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20101 - Civil engineering
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)JN - Stavebnictví
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2019
Ukončení řešení
31. 12. 2023
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
30. 4. 2021
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP22-GA0-GC-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2022
Finance
Celkové uznané náklady
5 960 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
5 960 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
5 960 tis. Kč
Statní podpora
5 960 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Civil engineering
Doba řešení
01. 01. 2019 - 31. 12. 2023