Vzdělávací efekty výukových simulací
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Postdoktorandské granty
Veřejná soutěž
Postdoktorandské granty 12 (SGA02012GA1PD)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Matematicko-fyzikální fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
P407-12-P152
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
LEES: Learning Effects of Educational Simulations
Anotace anglicky
Educational simulations (ES), i.e. software simulating complex processes in order to explain them to learners, are gaining an increasing relevance. Existing research suggests that simulations are useful in motivating learners to study otherwise complicated and unappealing phenomena. Nevertheless, comparative studies assessing the learning effect of ESs are limited and tend to assess effect of a particular simulation. A solid theoretical framework explaining how and why learners learn from ESs is lacking. This project proposes that students construct mental models of phenomena depicted by an ES better comparing to traditional instruction due to students’ active exploration and increased engagement, and on a theoretical level, it connects this proposal to Mayer’s theory of multimedia learning. The aim of this project is to investigate this hypothesis by longitudinal comparative studies combining qualitative and quantitative measures, including assessing salivary cortisol levels. The project will use three different ESs and investigate more than 1000 subjects, high-school students.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
IN - Informatika
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)<br>50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt přinesl nová zjištění, která se týkají efektivity využití výukových počítačových simulací. Cíle projekty byly naplněny prostřednictvím empirických studií publikovaných v mezinárodních časopisech. Projekt byl řešen v souladu s navrženým plánem.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2012
Ukončení řešení
7. 4. 2016
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
1. 4. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP17-GA0-GP-U/01:1
Datum dodání záznamu
30. 6. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
461 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
461 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč