Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”
IBS7028302

Bariéry implementace investičního přístupu k financování vysokoškolského studia

Cíle projektu

Dosavadní výzkum přispěl k porozumění hlavním tendencím ve vývoji vzdělanostních nerovností a v ekonomickém zhodnocování lidského kapitálu. Ve vzdělávací politice sílí tendence posilovat investiční princip ve financování vyššího vzdělávání. Dosažení větší rovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání a uplatnění investičního principu ve financování vzdělání jsou přitom považovány za protichůdné strategie. Navrhovaný projekt si klade za cíl ověřit opačnou hypotézu, tj. že dosažení větší rovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání a zavedení principu sdílení nákladů na vyšší vzdělání jsou strategie, které se nevylučují. Výzkumy zacílené na klíčové subjekty (studenti, učitelé) umožní vyhodnotit přednosti i rizika přechodu na princip sdílení nákladů na vysokoškolské studium. Výsledky takto cíleného výzkumu přispějí k propojení badatelského výzkumu vzdělanostních nerovností, lidského kapitálu a ekonomiky vzdělání a k přípravě reformy financování vysokého školství v České republice.

Klíčová slova

human capitalhigher educationeducational inequalitycosts-sharingfinancing higher education

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Akademie věd České republiky

  • Program

    Program podpory cíleného výzkumu a vývoje

  • Veřejná soutěž

    Program podpory cíleného výzkumu a vývoje 3 (SAV02003-S)

  • Hlavní účastníci

    Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Obstacles to the implementatin of a cost-sharing principle in financing university education

  • Anotace anglicky

    Previous research contributed to understanding principal tendencies in the development of educational inequality and increasing economic value of human capital. At the same time, there has been a growing tendency in educational policy to implement a cost-sharing principle in financing higher education. Achieving more equitable access to higher education and the implementation of the cost-sharing principle in its financing are often perceived as contradictory goals. The proposed project aims at the verification of and alternative hypothesis, according to which the two strategies are mutually compatible. Surveys focused on key subjects (current students, and university teachers) will provide information allowing the evaluation of strengths as well as potential risks of the implementation of cost-sharing principle in university education. The results of the project will contribute to the preparation of reform of financing higher education in the Czech Republic.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    NV - Neprůmyslový výzkum (aplikovaný výzkum s výjimkou průmyslového)

  • CEP - hlavní obor

    AO - Sociologie, demografie

  • CEP - vedlejší obor

    AH - Ekonomie

  • CEP - další vedlejší obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    50201 - Economic Theory
    50202 - Applied Economics, Econometrics
    50203 - Industrial relations
    50204 - Business and management
    50205 - Accounting
    50206 - Finance
    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
    50401 - Sociology
    50402 - Demography
    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
    50704 - Environmental sciences (social aspects)

Hodnocení dokončeného projektu

  • Hodnocení poskytovatelem

    U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)

  • Zhodnocení výsledků projektu

    Výsledky projektu prokázaly, že investiční princip financování vysokého školství má oporu v moderní ekonomické teorii a že reformní kroky směřující k jeho implementaci nachází ve všech relevantních segmentech populace více stoupenců než odpůrců.

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2003

  • Ukončení řešení

    1. 1. 2005

  • Poslední stav řešení

    U - Ukončený projekt

  • Poslední uvolnění podpory

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP06-AV0-IB-U/01:1

  • Datum dodání záznamu

    19. 6. 2006

Finance

  • Celkové uznané náklady

    3 325 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    2 508 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    817 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

3 325 tis. Kč

Statní podpora

2 508 tis. Kč

75%


Poskytovatel

Akademie věd České republiky

CEP

AO - Sociologie, demografie

Doba řešení

01. 01. 2003 - 01. 01. 2005