Didaktické aspekty jazykových struktur v matematickém vzdělávání
Veřejná podpora
Poskytovatel
Akademie věd České republiky
Program
Juniorské badatelské grantové projekty
Veřejná soutěž
Juniorské badatelské grantové projekty 5 (SAV02007-B)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
KJB700190701
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Didactic Aspects of Language Structures in Mathematics Education
Anotace anglicky
Language structure is understood as a complex of semiotic systems of representation and rules which guide their construction, interpretation and application. Current research shows that the quality of language structures is the key factor of mathematicalliteracy. The goal of the project is to investigate didactically interesting aspects of pupils' language structures within evocation and reflection of a mathematical topic and within problem posing and problem solving. Research of cognitive processes will be based on the semiotic analysis of communication between subjects of the teaching process via observation, video recordings of lessons and pupils' written work. Observed phenomena will be elaborated by methods of qualitative research, mainly by coding of grounded theory. The result of the project will be a set of phenomena characterising important aspects of language structures, usable as a source for other research in mathematics education and also as recommendations for practice.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
AN - Psychologie
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Výsledkem řešení projektu je soubor jevů charakterizujících důležité aspekty jazykových struktur žáků v rámci evokace a reflexe matematického tématu a při tvoření a řešení úloh žáky, využitelný pro diagnostiku jejich úrovně porozumění matematice.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2007
Ukončení řešení
31. 12. 2009
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 4. 2009
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP10-AV0-KJ-U/03:3
Datum dodání záznamu
14. 6. 2011
Finance
Celkové uznané náklady
390 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
390 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč