Zvýšení pasivní bezpečnosti letounů společnosti TL-ultralight
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje ALFA
Veřejná soutěž
ALFA 4 (STA02014TA04)
Hlavní účastníci
TL-ULTRALIGHT s.r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2014TA04010854
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Increased passive safety of TL-ultralight aircraft
Anotace anglicky
The main goal of project is increase of passive safety of small aircrafts which belong to category UL and LSA produced by TL-Ultralight s.r.o. The aircrafts from this category have been passed thought dramatic improvements in aerodynamics, modern composite material application, and avionics systems in past twenty years. It seems that further innovations in above mentioned topics do not produce further profits, market stimulation and advantage in competitiveness. The passive safety of passengers has not been developed yet at this aircraft category. The main aims 1. Design of a devices for head protection 2. Design of a devices for spinal column protection 3. Protection against penetration of surrounding part of structure into the cockpit Add1: This work package contains improvement of head protection on the level of automotive industry. The HIC (Head Injury Criterion) will be assumed as relevant comparable value. The risk of head injury will be compare according to risk of impact with surrounding structure. Furthermore the work will include the installation of airbags and retractable seat belts which maintain the pilot in proper position. Add2: The other target is focused on increasing of protection against spinal column injury which will be comparable with CS-23 regulation requirements. The crash deformable cell will be installed under seat. The aircraft seats are integral part of fuselage cockpit. Add3: The work package contains the cockpit structure development with enhanced protection against penetration of surrounding structural parts and maintain of integrity during the crash. The critical parts prone to penetration are engine and landing gears. The project will lead to creation of general design guidelines and recommendation for the theoretical experimental analyses. The guidelines will be applicable for a design of safety cockpit of small aircrafts. The product with enhanced cockpit crashworthiness brings advantage in highly competitiv
Vědní obory
Kategorie VaV
VV - Experimentální vývoj
CEP - hlavní obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
CEP - vedlejší obor
JI - Kompositní materiály
CEP - další vedlejší obor
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20201 - Electrical and electronic engineering<br>20304 - Aerospace engineering<br>20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt uspěl podle zadání. Řešení tohoto projektu přispělo k cíli projektu novými výsledky vhodnými k okamžité realizaci.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 7. 2014
Ukončení řešení
30. 6. 2017
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2017
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP18-TA0-TA-U/15:1
Datum dodání záznamu
5. 11. 2018
Finance
Celkové uznané náklady
34 625 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
22 506 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
12 119 tis. Kč