Případové studie modelů struktury řízení mateřských, základních a středních škol
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program veřejných zakázek v aplikovaném výzkumu a inovacích pro potřeby státní správy BETA2
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
České vysoké učení technické v Praze / Masarykův ústav vyšších studií
Druh soutěže
VZ - Veřejná zakázka
Číslo smlouvy
2021914MT08
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Management structure models for pre-primary, primary and secondary schools (ISCED 0-3) - case studies
Anotace anglicky
The system of schools in the Czech Republic is relatively fragmented and the Czech education system is characterized by a large number of small schools, which has a negative impact on the effectiveness and quality of school management. The main objective is: 1.) Find out what areas of non-pedagogical activity the legal entity carrying out the activities of the school performs and distinguish between those activities that are necessary for the performance of these activities of the school and which areas of non-pedagogical activity it performs due to the fact that it is a legal entity and its possible other activities and map , how non-pedagogical work is organized and dimensioned in selected schools. 2.) Describe the current models of school management structure (in relation to the division of competences and legal subjectivity) in different legal forms of different types of founders, summarize the advantages and disadvantages of individual models and assess their effectiveness in relation to the system and funding. 3.) To carry out a comparison of these models of the management structure of public founders with private ones for the purpose of possible legal regulation, which would enable public founders to be inspired by the practice of private founders in order to make school management more effective (adjustment of legislation, financial flows, methodological activities, etc., specifically e.g. transferring administrative agendas to founders, sharing school capacities, etc.). 4.) Identify the obstacles that prevent public institutions from implementing measures that increase the effectiveness of school management and prepare a proposal for changes to eliminate them (draft RIA report). The sub-goal is: 1.) Assess what management structure models are feasible under the current legal status. 2.) To propose a substantive plan for legal regulation of the current legal status according to various models of school management structure selected by the end user. 3.) Disti
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - vedlejší obor
50602 - Public administration
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
AE - Řízení, správa a administrativa<br>AM - Pedagogika a školství
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 9. 2023
Ukončení řešení
31. 5. 2024
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
12. 9. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP24-TA0-TI-R
Datum dodání záznamu
20. 2. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
1 761 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 761 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč