Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Případové studie modelů struktury řízení mateřských, základních a středních škol

Cíle projektu

Soustava škol v ČR je poměrně rozdrobená a český vzdělávací systém se vyznačuje velkým množstvím malých škol, což se negativně promítá do efektivity a kvality řízení škol. Hlavní cílem je: 1.) Zjistit, jaké oblasti nepedagogické činnosti právnická osoba vykonávající činnost školy vykonává a rozlišit ty činnosti, které jsou nezbytné pro vykonávání těchto činností školy a které oblasti nepedagogické činnosti vykonává z podstaty toho, že je právnickou osobou, a jejími případnými dalšími činnostmi a zmapovat, jak je organizována a dimenzována nepedagogická práce ve vybraných školách. 2.) Popsat současné modely struktury řízení škol (ve vztahu k rozdělení kompetencí a právní subjektivitě) v různých právních formách různých typů zřizovatelů, shrnout výhody a nevýhody jednotlivých modelů a posoudit jejich efektivitu ve vztahu k systému i financování. 3.) Provést komparaci těchto modelů struktury řízení veřejných zřizovatelů se soukromoprávními za účelem případné právní úpravy, která by veřejnoprávním zřizovatelům umožnila inspirovat se praxí soukromoprávních zřizovatelů, aby bylo řízení škol efektivnější (úprava legislativy, finančních toků, metodické činnosti aj., konkrétně např. přenesení administrativních agend na zřizovatele, sdílení kapacit škol atd.). 4.) Identifikovat překážky, které veřejnoprávním zřizovatelům brání v realizaci opatření zvyšujících efektivitu řízení škol a připravit návrh změn na jejich odstranění (návrh zprávy RIA). Dílčím cílem je: 1.) Posoudit, jaké modely struktury řízení jsou realizovatelné za stávajícího právního stavu. 2.) Navrhnout věcný záměr právní úpravy stávajícího právního stavu dle různých modelů struktury řízení škol vybraných konečným uživatelem. 3.) Rozlišit hlavní oblasti nepedagogické práce ředitele školy jako statutárního zástupce.

Klíčová slova

Systemschoolseducationalsystemnonpedagogicalactivitiesschoolschoolmanagementstructuremodelslegalformcomparisonmodels

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Technologická agentura ČR

  • Program

    Program veřejných zakázek v aplikovaném výzkumu a inovacích pro potřeby státní správy BETA2

  • Veřejná soutěž

  • Hlavní účastníci

    České vysoké učení technické v Praze / Masarykův ústav vyšších studií

  • Druh soutěže

    VZ - Veřejná zakázka

  • Číslo smlouvy

    2021914MT08

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Management structure models for pre-primary, primary and secondary schools (ISCED 0-3) - case studies

  • Anotace anglicky

    The system of schools in the Czech Republic is relatively fragmented and the Czech education system is characterized by a large number of small schools, which has a negative impact on the effectiveness and quality of school management. The main objective is: 1.) Find out what areas of non-pedagogical activity the legal entity carrying out the activities of the school performs and distinguish between those activities that are necessary for the performance of these activities of the school and which areas of non-pedagogical activity it performs due to the fact that it is a legal entity and its possible other activities and map , how non-pedagogical work is organized and dimensioned in selected schools. 2.) Describe the current models of school management structure (in relation to the division of competences and legal subjectivity) in different legal forms of different types of founders, summarize the advantages and disadvantages of individual models and assess their effectiveness in relation to the system and funding. 3.) To carry out a comparison of these models of the management structure of public founders with private ones for the purpose of possible legal regulation, which would enable public founders to be inspired by the practice of private founders in order to make school management more effective (adjustment of legislation, financial flows, methodological activities, etc., specifically e.g. transferring administrative agendas to founders, sharing school capacities, etc.). 4.) Identify the obstacles that prevent public institutions from implementing measures that increase the effectiveness of school management and prepare a proposal for changes to eliminate them (draft RIA report). The sub-goal is: 1.) Assess what management structure models are feasible under the current legal status. 2.) To propose a substantive plan for legal regulation of the current legal status according to various models of school management structure selected by the end user. 3.) Disti

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    AP - Aplikovaný výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - vedlejší obor

    50602 - Public administration

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    AE - Řízení, správa a administrativa
    AM - Pedagogika a školství

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 9. 2023

  • Ukončení řešení

    31. 5. 2024

  • Poslední stav řešení

    K - Končící víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    12. 9. 2023

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP24-TA0-TI-R

  • Datum dodání záznamu

    20. 2. 2024

Finance

  • Celkové uznané náklady

    1 761 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    1 761 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč

Základní informace

Uznané náklady

1 761 tis. Kč

Statní podpora

1 761 tis. Kč

100%


Poskytovatel

Technologická agentura ČR

OECD FORD

Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Doba řešení

01. 09. 2023 - 31. 05. 2024