Haptická odezva pro asistenční systémy zvyšující bezpečnost v letectví
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu ZÉTA
Veřejná soutěž
ZETA 1 (STA02017TJ010)
Hlavní účastníci
Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
TJ01000122 - Smlouva o poskytnutí podpory
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Haptic feedback of assistant systems for flight safety improvement
Anotace anglicky
A development of haptic feedback devices for flight assistant systems and stall warning systems is a main goal of this project. The haptic feedback is supposed to increase a safety of flight of small airplanes which usually are not equipped with autopilot. The following goals are going to be solved: 5) Project results commercialisation 1) Function sample of active control stick 2) Function sample of active pedals 3) verification of haptic feedback benefits 4) results publication in international conferences
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
20304 - Aerospace engineering
OECD FORD - vedlejší obor
20802 - Bioremediation, diagnostic biotechnologies (DNA chips and biosensing devices) in environmental management
OECD FORD - další vedlejší obor
20201 - Electrical and electronic engineering
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
EI - Biotechnologie a bionika<br>JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika<br>JB - Senzory, čidla, měření a regulace<br>JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla<br>JV - Kosmické technologie
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Jednalo se o zajímavý projekt, dobře zvládnutý manažersky i kvalitativně. Cílem projektu bylo vytvoření systému pro haptickou odezvu v případě malých letadel, což zahrnovalo návrh a realizaci aktivní řídící páky a pedálů směrového řízení, včetně ověření funkce na letovém simulátoru a publikace výsledků. Veškeré cíle projektu byly splněny. Výsledky projektu byly odpovídajícím způsobem publikovány. K výsledkům řídicí páka a pedály byly podány přihlášky užitného vzoru nad rámec původního návrhu projektu. Odborná úroveň provedeného výzkumu a předložených výsledků je velmi dobrá. Fakt, že provedené ověření systému nepotvrdilo původní hypotézu o snížení zátěže pilota, souvisí s výzkumnou nejistotou a je běžným rysem výzkumných projektů.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2018
Ukončení řešení
31. 12. 2019
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
28. 2. 2019
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP20-TA0-TJ-U/06:1
Datum dodání záznamu
7. 9. 2020
Finance
Celkové uznané náklady
3 911 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 313 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
599 tis. Kč