Matematické modelování úniku CNG z tlakových zásobníků osobních automobilů přes přetlakové zařízení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00007064%3AK02__%2F19%3AN0000056" target="_blank" >RIV/00007064:K02__/19:N0000056 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.hzscr.cz/clanek/menu-vyzkum-a-vyvoj-vyzkumne-projekty.aspx" target="_blank" >https://www.hzscr.cz/clanek/menu-vyzkum-a-vyvoj-vyzkumne-projekty.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Matematické modelování úniku CNG z tlakových zásobníků osobních automobilů přes přetlakové zařízení
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika se snaží podpořit využití matematických modelů a zejména definuje nároky na správnou praxi při jejich použití. Hlavním cílem metodiky je poskytnout jasný a věcný rozbor možností matematického modelování úniku stlačeného zemního plynu z osobních automobilů a poskytnout konkrétní doporučení nastavení, specifik a možností modelů pro jednotlivé metody a scénáře. Je popsána funkce přetlakového zařízení, chování CNG systému, dynamika proudění plynu při výtoku. Metodika definuje cíle a veličiny, které je možné matematickým modelem získat. Matematický problém výtoku plynu je rozdělen do čtyř samostatných úloh. Pro každou úlohu jsou definovány hlavní cíle výpočtu a konkrétní doporučení pro čtyři CFD numerické řešiče. Na příkladech jsou stručně ukázány možné výstupy CFD modelu. Uplatnění nachází metodika ve všech oblastech, kde je třeba provádět posouzení rizika spojeného s únikem plynu z vozidel s pohonem na zemní plyn, zejména pak v oblasti projektování požární bezpečnosti staveb.
Název v anglickém jazyce
Modelling of CNG accidental release from passenger vehicles through pressure relief device
Popis výsledku anglicky
Paper describes various approaches to numerically predict accidental release of CNG from the pressure vessel onboard the vehicle in case of fire of a vehicle itself or in its vicinity. Emphasis lies on presenting a best practice and limitations in application of advanced CFD models to predict natural gas expansion when flowing through the pressure relief device opening and evolved gas stream. Worked examples are presented.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20402 - Chemical process engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/VI20172019077" target="_blank" >VI20172019077: Průběh a důsledky havarijního úniku CNG z osobních automobilů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
567/2020
Číslo předpisu
CERO 8/2019
Technické parametry
Využití při projektování požární bezpečnosti staveb a s tím související ochrana hodnot.
Ekonomické parametry
Využití při projektování požární bezpečnosti staveb a s tím související ochrana hodnot.
Označení certifikačního orgánu
MV - Generální ředitelství HZS ČR, Kloknerova 26, Praha 414
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů