Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Monitorování akustické emise při laboratorní únavové zkoušce celokovové letecké konstrukce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F06%3A%230000185" target="_blank" >RIV/00010669:_____/06:#0000185 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Acoustic Emission Monitoring in the course of Laboratory Fatigue Test of All-metal Aircraft Structure

  • Popis výsledku v původním jazyce

    All-metal aircraft structure was inspected by acoustic emission method in the course of laboratory fatigue test. The critical point of Al-alloy flange was hidden by another steel part near the wing attachment. Because of customer specification, it was not possible to demount the row of bolted joints for inspection. The detection of fatigue crack as soon as possible was emphasised, due to later possibility of consideration the structure as damage tolerance. Structure conception and material differences did not allow inspections by traditional method of non-destructive testing, which required the direct access to the critical point. Acoustic emission sensors were placed along the spar flange and emission sources are localized linearly. The fatigue crackdetection was complicated by presence of many sources not related to fatigue, such as buckling and releasing of riveted and bolted joints, and elastic wave transmitting through the complex thin-plated structure.

  • Název v anglickém jazyce

    Acoustic Emission Monitoring in the course of Laboratory Fatigue Test of All-metal Aircraft Structure

  • Popis výsledku anglicky

    All-metal aircraft structure was inspected by acoustic emission method in the course of laboratory fatigue test. The critical point of Al-alloy flange was hidden by another steel part near the wing attachment. Because of customer specification, it was not possible to demount the row of bolted joints for inspection. The detection of fatigue crack as soon as possible was emphasised, due to later possibility of consideration the structure as damage tolerance. Structure conception and material differences did not allow inspections by traditional method of non-destructive testing, which required the direct access to the critical point. Acoustic emission sensors were placed along the spar flange and emission sources are localized linearly. The fatigue crackdetection was complicated by presence of many sources not related to fatigue, such as buckling and releasing of riveted and bolted joints, and elastic wave transmitting through the complex thin-plated structure.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/FT-TA%2F026" target="_blank" >FT-TA/026: Vytvoření integrovaného výzkumného prostředí s posílením analytických přístupů virtuálního modelování jako nástrojů efektivní stavby moderních letadel.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2006

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Defektoskopie 2006

  • ISBN

    80-214-3290-X

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    11-15

  • Název nakladatele

    Vysoké učení technické v Brně

  • Místo vydání

    Brno, CZ

  • Místo konání akce

    Tábor, CZ

  • Datum konání akce

    27. 4. 2006

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku