Monitorování akustické emise při laboratorní únavové zkoušce celokovové letecké konstrukce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F06%3A%230000185" target="_blank" >RIV/00010669:_____/06:#0000185 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Acoustic Emission Monitoring in the course of Laboratory Fatigue Test of All-metal Aircraft Structure
Popis výsledku v původním jazyce
All-metal aircraft structure was inspected by acoustic emission method in the course of laboratory fatigue test. The critical point of Al-alloy flange was hidden by another steel part near the wing attachment. Because of customer specification, it was not possible to demount the row of bolted joints for inspection. The detection of fatigue crack as soon as possible was emphasised, due to later possibility of consideration the structure as damage tolerance. Structure conception and material differences did not allow inspections by traditional method of non-destructive testing, which required the direct access to the critical point. Acoustic emission sensors were placed along the spar flange and emission sources are localized linearly. The fatigue crackdetection was complicated by presence of many sources not related to fatigue, such as buckling and releasing of riveted and bolted joints, and elastic wave transmitting through the complex thin-plated structure.
Název v anglickém jazyce
Acoustic Emission Monitoring in the course of Laboratory Fatigue Test of All-metal Aircraft Structure
Popis výsledku anglicky
All-metal aircraft structure was inspected by acoustic emission method in the course of laboratory fatigue test. The critical point of Al-alloy flange was hidden by another steel part near the wing attachment. Because of customer specification, it was not possible to demount the row of bolted joints for inspection. The detection of fatigue crack as soon as possible was emphasised, due to later possibility of consideration the structure as damage tolerance. Structure conception and material differences did not allow inspections by traditional method of non-destructive testing, which required the direct access to the critical point. Acoustic emission sensors were placed along the spar flange and emission sources are localized linearly. The fatigue crackdetection was complicated by presence of many sources not related to fatigue, such as buckling and releasing of riveted and bolted joints, and elastic wave transmitting through the complex thin-plated structure.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FT-TA%2F026" target="_blank" >FT-TA/026: Vytvoření integrovaného výzkumného prostředí s posílením analytických přístupů virtuálního modelování jako nástrojů efektivní stavby moderních letadel.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Defektoskopie 2006
ISBN
80-214-3290-X
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
11-15
Název nakladatele
Vysoké učení technické v Brně
Místo vydání
Brno, CZ
Místo konání akce
Tábor, CZ
Datum konání akce
27. 4. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—