Sledování rozvoje únavových trhlin v nýtovaných leteckých konstrukcích pomocí akustické emise
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F11%3A00368753" target="_blank" >RIV/61388998:_____/11:00368753 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sledování rozvoje únavových trhlin v nýtovaných leteckých konstrukcích pomocí akustické emise
Popis výsledku v původním jazyce
Akustická emise představuje jednu z významných nedestruktivních metod pro detekci a identifikaci rostoucích materiálových defektů. Původ různých typů detekovaných emisních signálů lze vysvětlit rozdílnými mechanismy poruch nebo provozními šumy. Monitorování konstrukcí pomocí akustické emise vyžaduje nové, robustní a rychlé metody pro lokalizaci a klasifikaci emisních zdrojů. Nově navržená lokalizační metoda na bázi umělých neuronových sítí, využívající tzv. časové profily příchodů signálu v poli snímačůakustické emise, byla aplikována na sledování rozvoje trhlin během dlouhodobého únavového zatěžování vzorků nýtované pásnice křídla letounu. V příspěvku jsou diskutovány možnosti této metody pro vzdálené "on-line" sledování růstu nebezpečných trhlin v kritických částech leteckých konstrukcí.
Název v anglickém jazyce
Monitoring of fatigue crack growth in riveted aircraft structures by acoustic emission
Popis výsledku anglicky
In principle, the acoustic emission (AE) represents one of NDT and structure health monitoring (SHM) methods for the detection and identification of growing material defects. Different types of signals detected by the AE method are supposed to correspondto different types of defects or operational noises. Monitoring of structures by acoustic emission needs new robust and fast methods for emission source location and classification. Recently proposed AE source location method using so called signal arrival time profiles and artificial neural networks (ANN) was applied for monitoring of growing defects during long term fatigue testing of riveted aircraft wing flange. The potentialities of the method regarding the on-line monitoring of dangerous crack growth in selected critical parts of aircraft structures are discussed.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BI - Akustika a kmity
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FR-TI1%2F274" target="_blank" >FR-TI1/274: *Zhodnocení SHM metod a jejich integrace do údržbového systému letadla</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Defektoskopie 2011 NDE for Safety
ISBN
978-80-214-4358-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
1-8
Název nakladatele
University of Technology Brno
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
9. 11. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—